Hlavní obsah

Pražské metro A jezdí už 40 let. Dnes se cestující na lince svezli historickým vozem

Podívejte se, jak vypadala cesta historickou soupravou pražského metra.Video: Karolina Bulisova

Zelená trasa pražského metra byla slavnostně otevřena 12. srpna 1978. Ke čtyřicátému výročí se pražský dopravní podnik rozhodl vrátit do provozu na pár hodin i původní sovětskou soupravu.

Článek

Metro linky A slouží Pražanům už 40 let. 12. srpna 1978 vyjel první vůz ze stanice Dejvická, tehdy Leninova, a mířil na Vinohrady, do stanice Náměstí Míru. Celá trasa měla 7 zastávek a měřila 4,7 kilometru. Dopravní podnik hlavního města se rozhodl veřejnosti atmosféru z počátků pražské linky A připomenout.

Na trasu metra vypravil historický vůz typu 81-71, který pražským metrem jezdil až do roku 2005. Kromě vagónů s koženými sedačkami a posuvnými okny se návštěvníci metra potkali i s personálem v oblečení z konce sedmdesátých let. Nechyběl ani staniční rozhlas. Na Dejvické tak cestující slyšeli i zahlášení „příští stanice - Leninova”.

Historické metro přilákalo na stanici Dejvická mnoho lidí. Kromě pamětníků dorazili i obdivovatelé podzemní dopravy. „Na vozy si dobře pamatuji. Měly něco do sebe, měly úplně jinou atmosféru,” vzpomínala Hana Ježková.

V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 kilometru a měla 7 stanic, které projela za zhruba 10 minut. Ze zastávky Leninova, dnešní Dejvické, jelo metro na náměstí Míru. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 kilometru a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny.

Souprava 81-71 je pro pražské metro v paměti mnoha lidí nejtypičtější. Kromě linky A jezdila v následujících letech i na trasách C a B. Celkem bylo do Prahy dodáno 201 čelních a 299 vložených vozů.

Z kolejí pražského metra ale sovětské vozy, které se vyráběly v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy, nezmizely úplně. Mezi lety 1996 a 2011 prošly modernizací a pod označením 81-71M jezdí na linkách A a B.

Doporučované