Článek
Praha jedná s americkou firmou Lime provozující koloběžky na území hlavního města už několik měsíců. Kromě zvýšení pokuty se řeší i mapa zakázaných míst, kde se koloběžky nebudou smět odložit.
Koloběžky by neměly být v takzvaných červených zónách, které ukazuje jejich aplikace. Jde o nevhodná místa, která jsou příliš daleko od centra a společnost by pak musela složitě dopravit koloběžky zpět do centra, nebo o městské části, které na svém území službu sdílených koloběžek nepovolují.
„Po našem společném jednání má firma za úkol si vydefinovat zelené a červené zóny, předat je jednotlivým městským částem tak, aby byla zohledněna místní specifika, a najít společný konsenzus. Zástupci firmy už tak učinili například na Praze 1, 2, 3 a 7. Praha 3 už na vytipované zóny firmy Lime reagovala, ostatní zmíněné městské části zatím zóny analyzují,“ uvedl pro Seznam náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Společnost Lime dává městu souřadnice míst, kde je podle ní ideální koloběžky zaparkovat.
„Chceme, aby byla naše služba přínosem pro všechny Pražany. K tomu je potřeba, aby její pokrytí bylo co nejširší a zároveň respektovalo charakter města. Červené zóny tedy zohledňují naše pečlivé mapování terénu a zároveň vycházejí z pravidelných jednání s městem i jednotlivými městskými částmi,” komentuje smysl zón se zákazem parkování provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.
Bezohledné chování a nerespektování zelených zón, ve kterých mohou koloběžky jezdit a stát, dovedly společnost k zavedení pokuty. Od srpna pak uživatel, který koloběžku nechá v červené zóně, zaplatí navíc sto korun. Podle Prahy je to ale málo a v jednáních s firmou prosazuje pokutu, která by odpovídala deseti eurům.
„Co se týče ježdění na chodníku, s chováním neohleduplných turistů je složité pracovat. Začneme osvětovou kampaní, jak se chovat v ulicích hlavního města, směrem k turistům ve spolupráci s CzechTourism a magistrátním odborem komunikace a marketingu, která je momentálně ve fázi přípravy,“ dodal náměstek Scheinherr.
Pražané volají ke koloběžkám policii
Městská policie v Praze Seznamu potvrdila, že se na ni občané obrací s problémem špatně zaparkovaných elektrokoloběžek. Policie pak situaci prověřuje a kontaktuje provozovatele.
„Ještě před spuštěním samotného projektu s elektrokoloběžkami městská policie upozorňovala na většinu problémů, které po jeho realizaci nastaly. Máme za to, že je lepší problémům předcházet než je pak řešit restrikcí a sankcemi,“ sdělila Seznamu mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.
V srpnu zakázala fungování koloběžek na svém území městská část Praha 2, která se tak rozhodla na základě referenda. Proti koloběžkám se vyslovilo 306 lidí, celkem jich hlasovalo 396.
„Jsme první městská část, která se ptá svých obyvatel na jejich názor ohledně sdílených elektrokoloběžek. Výsledek ankety není překvapením, z reakcí našich obyvatel vím, že mnohým vadí, když se elektrokoloběžky povalují na různých místech a jezdí se na nich po chodnících mezi chodci,“ uvedl v srpnu místostarosta Jan Korseska (ODS) pro ČTK.
Kolobezky Lime slavi v Praze 1000000 jizd. Prumerna jizda je dlouha 1,6 km a trva 10 minut.
— janekrubes (@janekrubes) September 18, 2019
Bohuzel, nekteri uzivatele parkuji kde nemaji a nebo v horsim pripade kolobezky nici (foto z FB skupiny Prahy 1). pic.twitter.com/ZHiAbU92uO
Počet nehod koloběžek nebo jejich střetů s chodci se dá těžko určit. Policie to ze svých statistik nepozná, zákon na jezdce na koloběžkách nahlíží totiž stejně jako na cyklisty. Za prvních sedm měsíců roku 2019 řešila pražská městská policie 2 331 přestupků v souvislostí s cyklisty a podobnými jezdci. Nejvíce přestupků se odehrálo v centru – na Praze 1, další pak v městských částech Praha 2 a Praha 4. V roce 2018 to bylo 758, o rok dříve 2 083.
Společnost Lime zveřejnila statistiku, podle které za necelý rok fungování služby použili lidé zelené elektrokoloběžky více než milionkrát. Průměrná jízda byla dlouhá 1,6 kilometru a trvá deset minut. Podle společnosti nahrazují koloběžky často jízdu autem a přispívají k čistšímu vzduchu.
Ekologický přínos podobných druhů přepravy ale není jednoznačný. Týdeník Respekt přišel se studií Ohijské univerzity, podle které produkuje provoz elektrokoloběžek více emisí skleníkových plynů na osobu než elektrický moped a je to dokonce třikrát více, než kolik jeden člověk způsobí, zvolí-li jízdu autobusem. Emise na hlavu z provozu koloběžek zvyšuje jejich už zmíněný svoz zpět do centra. K tomu společnost od srpna začala využívat elektrokola.
„Udržitelnost je základním posláním společnosti Lime a průběžně podnikáme kroky k dalšímu snižování dopadu našeho podnikání na životní prostředí,“ uvedl v srpnu provozní manažer Ondřej Široký pro server hybrid.cz.