Hlavní obsah

Pražská rada nechce novou ranvej, město už prý víc turistů nepojme

Videovizualizace ukazuje, jak by se mělo v příštích zhruba patnácti letech proměnit pražské letiště.Video: Letiště Václava Havla

Pražští radní dnes nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště.

Článek

Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhoduje zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

„Další paralelní dráha by umožnila navýšit kapacitu letiště až na 30 milionů cestujících. Praha už ale není schopná pojmout více turistů, a naopak se musíme intenzivně věnovat negativním efektům overtourismu (termín pro nadměrný počet turistů v určité oblasti – pozn. red.), jako je například neregulované Airbnb, zvyšující se ceny bydlení, zamoření veřejného prostoru vizuálním smogem a podobně,“ uvedl před časem primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti). Dodal, že státní investice desítek miliard by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice.

Podívejte se, jak se má změnit letiště:

+5

Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) by se měla více využívat letiště v okolí. Doplnil, že v tomto smyslu se uvažuje například o letišti v Pardubicích.

„Jsou zde zcela zřejmé ekonomické a ekologické důvody, proč by druhá dráha měla v Praze vzniknout. Není možné populisticky strkat hlavu do písku před společenským a ekonomickým vývojem,“ uvedl naopak dnes předseda pražské TOP 09 a zastupitelského klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) upozornil na fakt, že radní měli povinnost změnu schválit, protože je zanesena v Zásadách územního rozvoje města i v Politice územního rozvoje ČR a podle stavebního zákona musí být nižší územní dokumentace v souladu s vyšší.

Hřib dnes doplnil, že pokud by nová dráha měla vzniknout, musely by samosprávy získat možnost regulovat ubytovací služby typu Airbnb, jak navrhuje hlavní město ve Sněmovně. „Bohužel se tomu Sněmovna dosud nevěnovala,“ řekl. Dodal, že ranvej by také nemohla vzniknout dříve, než rychlodráha na letiště, jak s tím počítají nynější harmonogramy. Podobně se vyjádřil šéf klubu Prahy Sobě Jan Čižinský, podle kterého není možné plánovat podobné projekty izolovaně od celého dopravního systému.

Na Ruzyni současně s budováním ranveje počítají s první etapou rozšíření Terminálu 2 za přibližně 16 miliard. Z toho zhruba 9 miliard tvoří investice přímo do rozšíření terminálu, zbylých 7 miliard jsou investice do souvisejících staveb, například pojezdových drah, parkovacího domu nebo estakády a jiných dopravních komunikací před terminálem.

Po dokončení první etapy rozšíření Terminálu 2 v roce 2028 má na pražském letišti přibýt celkem 9 nových kontaktních letadlových stání s nástupními mosty a gaty pro letadla na krátké a střední tratě. V rámci toho však vznikne také pět alternativních letadlových stání využitelných pro odbavení dálkových letů.

Letiště již zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto. Zároveň požadovalo odklad platnosti rozsudku do doby rozhodnutí o stížnosti, to však soud zamítl a územní řízení musí zůstat pozastaveno.

Doporučované