Hlavní obsah

Pražská ČSSD organizuje petici proti omezování a zdražení MHD

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Sociální demokraté v Praze začali sbírat podpisy pod petici proti zdražování a omezování MHD. Do konce září plánují sbírat podpisy na stáncích v ulicích metropole a online, v říjnu chtějí petici předložit na jednání zastupitelstva

Článek

Vedení města v posledních měsících mluví o potřebě zdražit roční kupon na MHD, objevily se i informace o možném omezování intervalů a spojů.

Místopředseda ČSSD a ministr zahraničí Tomáš Petříček řekl, že nepovažuje za vhodné, aby vedení města v době ekonomických potíží způsobených pandemií nového koronaviru přenášelo náklady na obyvatele. „Jestli zdražovat, tak v oblasti jednorázového jízdného,“ uvedl. Dodal, že za možná ještě větší pochybení považuje případné omezování spojů a prodlužování intervalů, kterým by se snížila kvalita pražské MHD. Je to podle něj v rozporu s moderními trendy i s tím, co nynější pražská koalice slibovala.

„Tahle koalice je jen o nic nedělání a zdražování,“ doplnil předseda pražské sociální demokracie Petr Pavlík. V metropoli podle něj stojí velké infrastrukturní projekty a její vedení se zaměřuje pouze na akce pro efekt. Kandidát strany do Senátu v obvodu Praha 9 Jakub Štědroň dodal, že opětovné zdražení by znamenalo krok zpět. Pro projednání petice v pražském zastupitelstvu je nutných 1000 podpisů, sociální demokracie má podle zástupců strany ambici jich nasbírat výrazně více.

Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 korun na nynějších 3650. Před časem se objevila informace, že současné vedení města chce kupon znovu zdražit, a to skokově na 5500 korun. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) to následně popřel a uvedl, že navrhne zdražovat kupon postupně o 365 korun každý rok. Nějaké zdražení je podle něj nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá a letos zřejmě nedosáhne ani 20 procent. Zdražení by se mohlo dotknout také jednorázových jízdenek nebo parkování, rada města však o ničem z toho zatím nerozhodla.

S tím, že jsou současné ceny nízké souhlasí, i Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu ze spolku AutoMat, který podporuje především veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu. „Dlouhodobě jsou ceny v MHD v Praze neudržitelné. Město na dopravu doplácí víc, než je únosné, takže zvýšení cen není reálné zabránit,“ řekl Lehečka Seznam Zprávám.

Stejně tak se domnívá, že skokové zdražení by bylo nebezpečné. „Problémem může být, o kolik se zdražuje. Jde-li o skokový nárůst, může to v důsledku být pro hromadnou dopravu negativní. Část lidí, kteří si jízdné nebudou moci dovolit, může začít jezdit načerno. Jiní si zase spočítají, že už se jim vyplatí používat pro dopravu po Praze auto.“

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), které mají v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO. ČSSD se v roce 2018 do pražského zastupitelstva nedostala.

Doporučované