Článek
Videokonference, aplikace na výměnu zpráv, internetové stránky či aplikace pro online učení, natáčení vlastních videí nebo využívání televizních dokumentů.
To jsou jen některé způsoby, ke kterým se uchylují učitelé základních a středních škol v Česku poté, co vláda až do odvolání uzavřela školy kvůli omezení šíření koronaviru. Na většinu dětí tak prodloužené prázdniny nečekají.
Ředitelé škol, které redakce Seznam Zpráv oslovila, potvrzují, že systém výuky na dálku stále ladí.
„My jsme měli proti ostatním kolegům trochu náskok, protože u nás v regionu minulý týden skončily jarní prázdniny a kvůli tomu, že hodně dětí bylo s rodiči lyžovat v zahraničí, jsme už na pondělí vyhlásili ředitelské volno a přemýšleli jsme, jak to budeme dál řešit. Vládní nařízení přišlo zrovna do naší porady, kde jsme probírali, jak bychom vyřešili online výuku,“ říká ředitelka základní školy ve středočeských Mnichovicích Marcela Erbeková.
S kolegy se na velké poradě znovu sejde v pátek, kdy chtějí vyhodnotit, co funguje a co ne. „V tuhle chvíli se učitelé probírají spoustou materiálu a bude na nich, aby všemu dali řád a děti nezahltili velkým množstvím studijních materiálů. Myslím, že se to bude každý týden vyvíjet,“ dodává Erbeková, která má na postup školy zatím převažující kladné odezvy od rodičů. „Dali jsme si za úkol, že to zvládneme a že děti, které jsou všechny technicky zdatné, nám s tím pomůžou,“ směje se ředitelka.
Nejnáročnější podle ní bude výuka na prvním stupni základních škol, kde se musí více zapojit i rodiče dětí. „U dětí z první až třetí třídy je nejvíce práce s rodiči. Musíme s nimi hodně komunikovat, volat jim, ptát se, co potřebují. Zároveň malé děti chtějí paní učitelku i vidět, spolu s rodiči si s nimi proto telefonují přes videohovory,“ dodává Erbeková.
Její slova doplňuje i jedna z oslovených učitelek ze středních Čech. „Děti na některých školách dostaly naloženo úkolů, ale často to neumí řešit, takže rodiče jsou po příchodu z práce obléháni dětmi a jsou naštvaní, že pracují namísto učitelů.“
Způsob, jakým učí své žáky, ukázal ve středu na Facebooku například ředitel základní školy v Dobřanech na Rychnovsku Jan Grulich.
Na fotografii stojí sám ve třídě a z katedry si vytvořil improvizované nahrávací studio. „První výuku před prázdnou třídou máme za sebou. Zatím používáme jen ty nejdostupnější věci. Mobil pro video, židličku s krabičkou na lavici místo stativu, třídní chat na Messengeru a e-mail, kam mohou děti zasílat případné úkoly. Asi si tu karanténu děti představovaly trochu jinak. Takže milí rodiče, když uvidíte vaše dítko s mobilem, nekárejte ho, učí se,“ vzkázal rodičům na sociální síti.
Pro Seznam Zprávy dodal, že vše je zatím ve formě pokusů, do kterých se spolu s kolegy pustil. „Zatím zkoušíme, co by mohlo fungovat. Další formy, jak k dětem učivo dostat, budeme vymýšlet příští týden.“
Kvůli tomu, že ne všechny děti mohou mít možnost po celý den využívat počítač nebo tablet, škola společně s městem přišla i s nabídkou zápůjčky školních počítačů a tabletů.
„Zatím jsme jich půjčili pět. Zároveň jsme rodičům, kteří by mohli mít problém s internetovým připojením, nabídli, že jim můžeme pomoct i s tím. Tuto nabídku však zatím nikdo nevyužil,“ říká starostka Mnichovic Petra Pecková (bez PP).
Ona sama má dvě děti na základní škole, a může proto sledovat online vyučování v praxi. „Učitelé dětem například zadají úkoly přes program Bakaláři nebo přes WhatsApp, dají jim termín splnění a děti vypracované úkoly mobilem nafotí a pošlou učiteli,“ popisuje starostka jeden ze způsobů komunikace.
Města, která zřizují větší počet základních škol, nechávají způsob výuky na jejich ředitelích.
„Je to na nich. Nějakou hromadnou strategii s nimi nebylo možné dopředu projednat, protože rozhodnutí vlády přišlo náhle,“ říká náměstek primátora v Hradci Králové Martin Hanousek (Změna+SZ), který má na starost základní a mateřské školy ve městě.
Podle uvážení ředitelů si plánují výuku i střední školy.
„Naši učitelé měli povinnost studentům zadat práci skrze školní e-mail. Ale to, jakou formou budou vyučovat, záleží čistě na učiteli a také jeho předmětu. Využíváme e-maily, e-learningové aplikace, webináře či skypové konference,“ popisuje ředitel Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové Matěj Ondřej Havel.
Studenti podle něj s učiteli komunikují a ozývají se jim zpátky. „A to především maturanti, kteří jsou motivováni blížící se maturitou a přijímacími zkouškami na vysoké školy,“ říká.
Jak to bude u nich na škole s blížícími se maturitami, zatím neví. Neočekává ale, že by to škole způsobilo příliš velké problémy. „Písemky jsou naplánované na 8. dubna, to jsou ale státem řízené zkoušky, tam je možné, že je stát odloží. My jsme měli ústní zkoušky naplánované na druhou polovinu května a v případě potřeby je možné s termínem pohnout,“ dodává ředitel hradeckého gymnázia.