Hlavní obsah

Praze chybí 186 pozemků. Nové metro D bez nich nebude

Jak nám pomůže nová trasa metra? (Zdroj: Metroprojekt, použity vizualizace z roku 2012)Video: Radek Nohl, Jaroslav Gavenda

Jednání váznou hlavně na penězích. Nabídka 2 000 korun za metr čtvereční je slabá, majitelé v Písnici pod 3 000 nepůjdou.

Článek

Rok před tím, než by podle plánů pražských radních měly začít přípravné práce na stavbě nové trasy metra D, se rodina Jany Stachové stále chystá na svých polích u Písnice pěstovat obilí.

Jak to ohrožuje strategickou stavbu, jejíž zahájení načasovali pražští politici do roku komunálních voleb 2018?

Nijak méně, než že pozemek Jany Stachové je jedním ze 186, o které má Praha sice kvůli metru enormní zájem, avšak řada vlastníků je zatím - zejména kvůli nabídnuté ceně - nehodlá prodat.

Trasa nového metra se má hloubit zatím z Pankráce až do Písnice. A jak Seznam zjistil, když oslovil největší vlastníky pozemků, které jsou pro stavbu potřeba, je stav vyjednávání na mrtvém bodě tím více, čím se pomyslná linie budoucí podzemní dráhy blíží k okraji hlavního města.

I proto už zřejmě z vedení radnice zazněla myšlenka, že se metro sice postaví, ale na stanice si pasažéři budou muset počkat.

Praha oznámila, že za rok chce začít s prvními průzkumnými štolami. Současné vedení města by pak chtělo metro D dokončit do roku 2025.

Seznam.cz získal přehled všech parcel, o které má Praha zájem, a náměstek primátorky Petr Dolínek odhaduje, že by za ně mohla zaplatit až tři miliardy korun.

Jenže se objevil problém. Majitelé pozemků si svůj majetek cení na víc, než chce nyní Praha zaplatit. „Nabízeli něco přes dva tisíce korun za metr čtvereční. Za to je ale určitě nechceme dát,“ říká už zmíněná Jana Stachová, která společně se dvěma sourozenci vlastní v Písnici přes 17 tisíc metrů čtverečních.

Mezi desítkami majitelů patří k těm, kteří pozemky získali v restituci nebo je zdědili. Zástupci hlavního města s rodinou jednali naposledy loni v září. „Napsala jsme jim, že pod tři tisíce nejdeme. Od té doby se nikdo neozval,“ doplnila Jana Stachová.

Hned sousední pozemek o rozloze přes 28 tisíc metrů čtverečních patří dalšímu obyvateli Písnice Josefu Vorlíčkovi. I s ním investoři o výkupu jednali naposledy v loňském roce. Konkrétní nabídku prý zatím nedostal, ale ani on není ochoten pozemek za nabídnutou cenu prodat.

„Za tolik se prodávalo před deseti roky,“ prohlásil Vorlíček o ceně 2 000 korun za metr čtvereční.

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek přiznává, že Praha má své limity. Pozemky od majitelů prý může koupit za cenu, kterou stanoví znalecký posudek nebo určí cenová mapa.

„Jsme velmi limitováni,“ říká. „Musí chápat, že město není soukromý investor a musíme držet nějaké limity, které máme vůči veřejnosti,“ vzkazuje vlastníkům.

Video: Metro beze stanic? To by bylo k ničemu

Pozemky s největší rozlohou, které potřebuje Praha vykoupit, patří rodině Radima Vojty. V pražské čtvrti Krč - třeba poblíž Thomayerovy nemocnice, kde by měla stát stejnojmenná stanice - vlastní přes 90 tisíc metrů čtverečních.

Dohoda s touto rodinou je tedy velmi důležitá a jak řekl Seznamu radní Petr Dolínek, jednání se pohnula. Mělo by být podepsáno memorandum, v němž bude mimo jiné uvedeno, že Vojtovi do několika měsíců doloží, co chtějí postavit u výstupu ze stanice.

Jak jsou spokojeni majitelé důležitých pozemků, se nepodařilo zjistit. Radim Vojta, který za rodinu mluví, nechce nyní probíhající jednání komentovat.

Praha si slibuje, že po této dohodě budou letos následovat další. Na listině vlastníků je totiž vedle soukromých majitelů také řada privátních firem, další v současné době využívají státní nebo polostátní společnosti. A s nimi se zdá dohoda snazší.

Šídlovo Šťastné pondělí nad stavbou nového metra.

Pro stavbu stanice Písnice jsou například třeba pozemky, které v současné době patří firmě Saparia – majiteli vietnamské tržnice SAPA v pražské Libuši. Vlastníci jednají o tom, že by pozemky neprodali, ale vyměnili za jiné.

„Preferujeme směnu naších pozemků s pozemky dopravního podniku či magistrátu Prahy,“ uvedl zástupce generálního ředitele Saparia Truong Quoc Trung. „Už jsme s dopravním podnikem vhodné pozemky vytipovali,“ dodal.

Stavba nové trasy metra se dotkne také TJ Pankrác. Ta nejspíše přijde o jedno ze svých sportovišť. Praha jí chce místo toho vybudovat nové. Podle předsedy TJ Pankrác Jana Petra ale jednání stále probíhají. A tak například není jasné, kde by mělo nové sportoviště být.

„Dohodu snad najdeme,“ uvedl Petr Dolínek.

Stavba trasy D je pro investory z pohledu pozemků mnohem těžší úkol než poslední prodloužení trasy metra A. „Z velké části se jednalo o našeho akcionáře a státní organizace a pouze zlomek se týkal ostatních subjektů," uvedla Aneta Řehková z tiskového oddělení dopravního podniku.

Vedení Prahy  věří, že se na koupi klíčových pozemků dohodne s jejich majiteli ještě letos. V rozpočtu na to je připraveno prvních 800 milionů korun.

„To určitě nebude stačit. Někdo říká, že se můžeme dostat až ke třem miliardám,“ doplnil Dolínek.

Doporučované