Hlavní obsah

Prázdné regály a zavřené benzínky. Brity trápí nečekaný dopad covidu

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Dramatický nárůst nakažených koronavirem ochromuje Británii. Statisíce pracovníků jsou kvůli tamní aplikaci Ping v domácí izolaci, což způsobuje nedostatek potravin a pohonných hmot.

Článek

Společnost BP, jež se specializuje na ropné produkty, uvedla, že má potíže s dodávkami. „Týkají se některých našich maloobchodů ve Velké Británii. Z toho důvodu muselo být několik čerpacích stanic dočasně zavřených, především kvůli nedostatku bezolovnatých a naftových paliv,“ popisuje ve svém prohlášení BP. Společnost však uvedla, že vyřešila většinu těchto nedostatků během jednoho dne.

Podle BP je na vině i přepravní krize, způsobená nestandardně nízkým počtem řidičů nákladních vozidel v Anglii. Společnost uvedla, že byla nucena dočasně omezit distribuci paliva, protože pracovníci byli izolováni kvůli možné nákaze koronavirem.

Supermarkety nezvládají naskladňovat zboží

Britští zaměstnanci jsou momentálně povinni se izolovat po dobu deseti dnů, pokud mají pozitivní test na přítomnost viru nebo pokud jim k tomu vydá pokyn národní testovací a sledovací služba. Ta prostřednictvím aplikace Ping upozorňuje potenciálně nakažené, že se setkali s někým, kdo měl pozitivní test.

Nové případy nákaz v zemi se blíží k 50 tisícům denně a zhruba 620 tisíc lidí v Anglii a Walesu bylo podle údajů britské národní zdravotní služby od 8. července do 14. července v izolaci právě kvůli aplikaci Ping.

Maloobchodníci tvrdí, že jim vysoký počet izolovaných pracovníků brání v úplném naskladnění regálů. Britský mluvčí řetězce supermarketů Lidl pro americkou televizi CNN uvedl, že nedostatek zaměstnanců začíná mít dopad na provoz. „Stejně jako u všech ostatních maloobchodníků je situace stále obtížnější, protože máme stále více a více kolegů, kteří se musí izolovat,“ uvedl mluvčí Lidlu.

Podobné problémy má v Anglii i síť obchodů Co-op nebo další významný řetězec supermarketů Sainsbury’s. Ten pro CNN uvedl, že „tvrdě pracuje na tom, aby zákazníci mohli najít to, co potřebují“.

Nedostatek řidičů je důsledkem brexitu

Kromě obchodů se rostoucí počty nakažených a následné izolace promítly i do přepravy. Británie se momentálně potýká s velkým nedostatkem řidičů kamionů. Ten byl částečně způsobený i odchodem Británie z Evropské unie.

I kdyby k ,pingdemii’ nedošlo, měli bychom stále problémy.
Rod McKenzie, výkonný ředitel pro politiku a veřejné záležitosti asociace Road Haulage

Rod McKenzie, výkonný ředitel pro politiku a veřejné záležitosti v asociaci Road Haulage, uvedl, že ve Spojeném království chybí přibližně sto tisíc řidičů nákladních vozů. Z toho 20 tisíc tvoří občané EU, kteří opustili zemi po brexitu.

McKenzie uvedl, že zvýšená byrokracie na hraničních přechodech po brexitu odradila evropské řidiče od cest do Spojeného království. „I kdyby k ,pingdemii’ nedošlo, měli bychom stále problémy,“ řekl CNN Business.

McKenzie dodal, že hovořil s britským farmářem, kterému se podařilo najít jen jeden nákladní vůz na týdenní přepravu ovoce namísto pěti potřebných. „Je to katastrofální situace,“ konstatoval McKenzie.

Britský tajemník pro obchod Kwasi Kwarteng ve čtvrtek pro Sky News uvedl, že vláda velmi brzy zveřejní nový seznam pracovníků, kteří nebudou nuceni k domácí izolaci. Varoval však, že tento seznam bude „docela úzký“.

Vláda Spojeného království podle Kwartenga nedostatky v supermarketech bedlivě sleduje. Podle Karana Bilimoria, prezidenta Konfederace britského průmyslu, je potřeba v otázce nedostatku zaměstnanců postupovat co nejrychleji.

Doporučované