Hlavní obsah

Pražané si začnou elektromobily dobíjet z lamp veřejného osvětlení

Foto: město Praha

Nový sloup veřejného osvětlení připravený na éru elektromobilů.

V pražských Vinohradech stojí 47 nových stožárů veřejného osvětlení, z nichž je třináct EV ready. Což znamená, že je stačí osadit nabíjecím zařízením a lidé si budou dobíjet elektromobily přímo ze stožárů.

Článek

Podle pražského radního Jana Chabra (TOP 09 a STAN) je hlavní výhodou projektu rychlost. „Pilotní projekt zahrnuje třináct EV ready lamp, které vznikly za půl roku. To v Praze není úplně obvyklé vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl.

Za šest let by podle Chabra mělo v hlavním městě vzniknout tři až šest tisíc podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ dodal.

Pro příští rok se připravuje osm dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velkou Ohradu, Chodovec a Kobylisy.

Foto: město Praha

Dnes osazená lampa pro dobíjení elektromobilů.

Jedná se o společný projekt společnosti Technologie hlavního města Prahy a PREdistribuce. „Kdyby Technologie hlavního města Prahy v příštích šesti letech tuto síť stavěly bez spolupráce s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun. Tímto řešením dojde k výrazné úspoře až 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ podotkl Tomáš Jílek, předseda představenstva společnosti Technologie hlavního města Prahy.

Jak dodal, díky souběžné obnově kabelové sítě pražského veřejného osvětlení a kabelů distribuční sítě nebude Praha tak často rozkopaná. „V rámci jedné stavby minimalizujeme dobu, po kterou bude občany omezovat.“

Náklady ve výši zhruba 800 milionů neobsahují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova ulice. „Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za LED. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ vysvětlil radní Chabr.

Podle Jílka by mělo v Praze v příštím roce vzniknout 350 dalších stožárů veřejného osvětlení připravených na osazení nabíječkami. „V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů dle Národního akčního plánu,“ uzavřel Jílek.

Doporučované