Článek
V Rusku jsou v poslední době na denním pořádku nehody dopravních letadel, všímají si média. Nedávné incidenty sice neskončily smrtí pasažérů, svědčí ale o vzrůstajícím nebezpečí cestování letadlem v Rusku, napsal dnes americký list The Washington Post (WP). Do Ruska, které kvůli invazi na Ukrajinu už téměř dva roky čelí západním sankcím, se s obtížemi dostávají náhradní díly.
Minulý měsíc byl na letecké incidenty v Rusku obzvlášť bohatý. Hlasitou ránu uslyšeli při startu například 8. prosince cestující na palubě Boeingu 737 na lince z Novosibirsku do Moskvy. Oba motory letounu se vznítily a začaly chrlit plameny. Stejný den nouzově přistál Airbus A319 mířící do Petrohradu poté, co krátce po startu z letiště Miněralnyje Vody na jihu Ruska došlo ke ztrátě tlaku v kabině.
Představitelé ruského leteckého průmyslu ale i tak podle stanice ujišťují, že bezpečnost ruských letadel se nijak nezhoršila. Aby byl totiž letecký incident v Rusku klasifikován jako nehoda, musel by při něm někdo zemřít nebo by letadlo muselo utrpět zásadní škody. A ruští pasažéři sice v uplynulé době nezřídka křičeli v letadle strachy, zůstali ale naživu.
Rusko čelí západním sankcím už dva roky a velice těžko se do země dostávají potřebné náhradní díly. Někteří ruští analytici po vzoru ruské vlády minimalizují nebezpečí, které by mohlo u letů ruských aerolinií hrozit. Další ale připouštějí, že sankce se začínají na ruském leteckém průmyslu neblaze podepisovat.
„Samozřejmě, že sankce ovlivňují bezpečnost letů,“ sdělil podle WP jednom z rozhovorů ruský novinář Andrej Meňšenin, který se zaměřuje na letectví. Dodal ale, že situace je mnohem lepší, než se očekávalo na začátku roku 2022. Ruské aerolinky podle novináře zmírňují dopady sankcí tím, že dovážejí náhradní díly nebo repasované motory ze zemí střední Asie, Turecka, Singapuru, Íránu a dalších zemí.
Další ruský odborník na bezpečnost letectví Andrej Patrakov je ohledně stavu ruských letadel mnohem skeptičtější. Patrakov upozorňuje, že ruské úřady nechávají aerolinky, aby využívaly součástky dlouho po uplynutí jejich životnosti, čímž se zvyšuje nebezpečí jejich selhání za letu. Už před západními sankcemi byla bezpečnost ruského letectví podle Patrakova „absolutně katastrofická“. Mnoho letadel by podle něj nyní potřebovalo údržbu, ta ale nepřichází, protože kvůli sankcím chybí součástky.