Článek
Trupy letadel Boeing, které vyráběl největší firemní dodavatel Spirit AeroSystems, opouštěly továrny pravidelně se závažnými nedostatky. Řekl to bývalý inspektor kvality Santiago Paredes, který ve firmě Spirit AeroSystems z amerického Kansasu dříve pracoval. Stanici BBC řekl, že na dílech připravovaných k expedici do Boeingu často nacházel až 200 závad.
Paredes řekl, že se mu přezdívalo „showstopper“, protože zpomaloval výrobu, když na zjištěné problémy upozorňoval. S obviněními ohledně kvality práce v samotném Boeingu dříve vystoupili i jiní lidé.
Paredesův bývalý zaměstnavatel uvedl, že s těmito obviněními rozhodně nesouhlasí. „Proti jeho tvrzením se důrazně ohrazujeme,“ uvedl mluvčí společnosti Spirit.
Obvinění vůči Spiritu Paredes vznesl v exkluzivním rozhovoru s BBC a s americkou televizní stanicí CBS. Popsal, co podle svých slov zažil za dobu práce ve firmě v letech 2010 až 2022. Často prý nacházel „50 až 100, 200“ závad na trupech - hlavní části letadla - které měly být předány Boeingu.
„Nacházel jsem spoustu chybějících spojovacích prvků, spoustu ohnutých dílů, někdy i chybějící části,“ uvedl Paredes. Na problémy ve firmě upozornil jako takzvaný whistleblower, což je zaměstnanec, který úřady upozorní na nezákonné či neetické praktiky na pracovišti.
V letech 2018 a 2019 zahynulo při dvou vážných nehodách letadel Boeing 737 MAX dohromady 346 lidí. Letadla pak byla z rozhodnutí úřadů v celém světě na více než rok a půl odstavena z provozu.