Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ruská Federální služba pro dozor v oblasti telekomunikací, informačních technologií a masmédií (RKN) chce, aby měli lidé s nejméně tisícem sledujících povinnost předkládat agentuře osobní údaje. Informuje o tom ruský server Izvestija.
O iniciativě Roskomnadzoru, jak se státní instituci přezdívá, se zatím pouze diskutuje. Agentura se ovšem odvolává na legislativní normy, podle nichž musí informace šířené bez účasti médií obsahovat údaje o autorovi pro jeho identifikaci. Většina uživatelů sociálních sítí tento požadavek nesplňuje.
Podle návrhu RKN by měli mít povinnost poskytnout státní agentuře osobní údaje všichni lidé, kteří mají na sociálních sítích či svých osobních blozích více než tisícovku sledujících. Nahlásit by měli kontaktní informace a celé jméno, regulátor pak bude mít k dispozici seznam těch, kteří šíří informace. Roskomnadzor rovněž usiluje o to, aby ruské společnosti nesměly šířit reklamu na veřejných stránkách uživatelů, kteří o sobě RKN neinformovali.
Online platformy podle RKN často plní roli masmédií. „Je důležité, abychom znali informace o uživateli, který šíří informace na sociálních sítích nebo na messengeru. Tito lidé musejí chápat svou odpovědnost za obsah,“ uvedla agentura. Podle ní by si měl každý uživatel internetu uvědomovat odpovědnost za své činy a zveřejněný obsah.