Hlavní obsah

Cenu festivalu v Chotěbuzi získala srbská režisérka, porazila i český Mord

Foto: Kviff.com

Scéna z filmu Mord režiséra Adama Martince. Snímek se podle organizátorů stal oblíbencem publika na filmovém festivalu v Chotěbuzi.

V hlavní soutěžní sekci festivalu, který se zaměřuje na filmovou produkci střední a východní Evropy, se o cenu ucházel i snímek Mord českého režiséra Adama Martince. Českou stopu nese vítězný snímek v kategorii filmů pro mládež.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hlavní cenu filmového festivalu ve východoněmecké Chotěbuzi získal snímek Když zazvonil telefon srbské režisérky Ivy Radivojevičové.

Hlavní cenu, která je dotována 15 000 eur, dostal vítězný snímek odehrávající se v době války v bývalé Jugoslávii za „autentické vyprávění o rozpadající se zemi“ a „unikátní, poetický filmový jazyk“.

V hlavní soutěžní kategorii se představil i příběh z prostředí české zabijačky Mord režiséra Martince, který vznikl v česko-slovenské koprodukci. V konkurenci 11 dalších soutěžních snímků se neprosadil. v tiskové zprávě organizátorů se o něm nicméně píše jako o „oblíbenci“ festivalového publika.

Českou stopu nese snímek, který vyhrál v kategorii filmů pro mládež U18. Porotu oslovil film Lany poniedzialek režisérky Justyny Mytnikové, který vznikl v polsko-estonsko-české koprodukci. Vítěze v této sekci vybírala porota složená z gymnazistů z Teplic a Chotěbuzi.

Zvláštní pozornost byla letos v mimosoutěžní sekci věnovaná roli a postavení žen v české kinematografii. Organizátory 34. ročníku chotěbuzského festivalu totiž zaujala nedávno zveřejněná studie Ženy v audiovizuálním průmyslu z pražské Filmové akademie múzických umění (FAMU), podle které se pozice žen tvořících v prostředí českého filmu od 90. let příliš nezměnila.

Ve festivalové sekci Ženský pohled se představilo 12 celovečerních a krátkých filmů českých režisérek včetně Natálie Císařovské, Kláry Tasovské či Apoleny Rychlíkové. Sekci podpořil Česko-německý fond budoucnosti.

Související témata:

Doporučované