Článek
Automobilový koncern Volkswagen ukončuje výrobu svého legendárního vozu, který se stal kultovním symbolem prorůstajícím historií od nacistického Německa, přes československou Tatru i americké hnutí hippies po Mexiko, kde si ho tamní obyvatele oblíbili natolik, že se stalo poslední baštou jeho světové produkce.
Auto lidu se stalo ikonické jako Cola
Původně nesl označení KdF-Wagen. Německé Kraft durch Freude znamenalo v překladu „radostí k síle”. Když ale výrobu převzali Britové, přešli k dnešnímu Volkswagen Typ 1, které však lidé pro jeho nezaměnitelný vzhled změnili na prosté Brouk. Podle agentury AP se stal svým designem natolik unikátní, že ho lze kdekoliv na světě rozpoznat stejně snadno a bezpečně asi jako láhev Coca-Coly.
Za původním návrhem stojí rakouský konstruktér Ferdinand Porsche, kterého najali Němci, aby naplnil vidinu “Lidového auta” od Adolfa Hitlera. Na zadání nacistického vůdce mělo být schopné převézt dva dospělé a dvě děti rychlostí až 100 km/h a cenově se měl blížit tehdejšímu malému motocyklu.
Tři miliony marek za podobnost s limuzínou z Československa
První KdF z roku 1938 nápadně připomínalo Tatru T97 československé automobilky, která také zahájila soudní proces přerušený kvůli druhé světové válce. Po jejím ukončení došlo k odškodnění ve výši tří milionů marek a na výrobu modelu Volkswagenu začali dohlížet okupanti z Británie. Automobilka vozu přiřadila označení Typ 1, které zlidovělo ke kultovnímu Broukovi.
Do roku 1955 se vyrobil první milion vozů, přičemž v 60. letech současně s rozmachem hnutí hippies došel model mimo Evropu i velké obliby ve Spojených státech, které se v následujícím desetiletí staly s 40 % odbytu jeho nejdůležitějším zahraničním trhem.
Korunu mu sebral nový model. Odcestoval za oceán
Zájem evropských zákazníků Volkswagenu nicméně v 80. letech stáhl klasický Golf. Výroba Brouka se tak přesunula do Brazílie, Peru, Nigérie a právě i Mexika, kde poslední kus opustil montážní linku v Pueblu v roce 2003. Celosvětově se jednalo o vůz číslo 21 529 464.
Klasicku měl nahradit model New Beetle z roku 1998, za který byl zodpovědný Porscheho vnuk Ferdinand Piech. Zakulacenější verze byla atraktivní hlavně pro ženy, u Mexičanů si ale narozdíl od Typu 1 takovou přízeň nezískal.
V roce 2012 se ho Volkswagen pokusil znovuoživit poslední zvláštní úpravou s téměř plochou střechou, ne tolik oblými tvary, větším kufrem a navigací. Prodeje v USA se v prvním roce zpětinásobily a dosáhly skoro 29 tisíc vozů. Následně ale opět klesly.
Mexičané bez práce nebudou. VW přijde s novinkou
Poslední model edice s pořadovým číslem 5 951 dnes zamíří přímo do muzea v Pueble a 10. červenec bude značit definitivní konec produkce Brouka.
Podle agentury AP přichází zakončení etapy v době, kdy německý koncern čelí dovětkům skandálu s podvodnými emisními testy, který ho zatím stály stovky miliard korun, z toho o stovkách se momentálně soudí i čeští uživatelé aut.
Pracovníky továrny v Pueble pro vedení tamní divize Volkswagenu konec produkce Brouka neovlivní. Pokračovat tam má výroba modelu Tiguan a v příštím roce by mělo přibýt zatím nespecifikované SUV.