Článek
Praha začne prostřednictvím dopravního podniku (DPP) stavět metro nejdříve v úseku z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun.
Vedení města se v uplynulých letech domluvilo s vlastníky pozemků i DPP na stavbě metra a využití pozemků nad stanicemi. Trasa metra byla postupně upřesněna včetně změny územního plánu a stavební uzávěra tak ztratila smysl. Uzávěra bude zrušena na devíti místech.
„Stavba metra D je dostatečně chráněná uzavřenými dohodami a platným územním rozhodnutím. Proto je možné část stavební uzávěry zrušit. S přihlédnutím k době, která je potřebná pro projednání, můžeme předpokládat, že do doby, než bude předmětná stavební uzávěra zrušena, bude vydáno pravomocné stavební povolení a bude zahájena stavba trasy první fáze metra D,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Stavbu metra schválili pražští radní i zastupitelé. To umožní DPP začít vyjednávat s bankami o financování stavby. Kdy přesně se začne stavět, není jasné. Ministerstvo dopravy totiž předminulý týden zrušilo své vlastní rozhodnutí, kterým zamítlo podnět části obyvatel Pankráce na podjatost magistrátu. Dokud to nebude vyřešené, DPP nemůže získat stavební povolení.
DPP dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Cenu stavby kritizovali opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila.
V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.