Článek
„Do tohoto data bude i nadále vydání souhlasu podmíněno splněním emisní normy Euro 4 a vyšší,“ píše se v dokumentu, který dnes schválili pražští radní. První omezení pro vozidla nad šest tun zavedlo vedení Prahy v roce 1993 a pravidla byla zpřísněna v roce 1999.
Zóny podle dokumentu v průběhu let prokázaly své opodstatnění a snižují negativní dopady, které s sebou provoz nákladních vozidel přináší. Důvodem zvýšení požadavků města na řidiče jsou zvyšující se požadavky na kvalitu ovzduší a také zlepšující se parametry spalovacích motorů.
„Považujeme za žádoucí podmínit budoucí udělování souhlasů k vjezdu do obou zón zpřísněním požadavků na emisní kategorii předmětných vozidel,“ píše se v materiálu.
V Praze existují dvě zóny s omezením pro autobusy a nákladní vozy. První zahrnuje historické centrum, kam ve všední dny mezi 8:00 a 18:00 nesmí vozy nad 3,5 tuny a autobusy bez udělené výjimky. Širší zóna se zákazem aut nad šest tun sahá severojižně od Bubenče po Braník, na západě zahrnuje Smíchov kolem Vltavy a severně od Plzeňské ulice a na východě část Vinohrad a Vršovic.
Největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava. Pražští zastupitelé proto mimo jiné loni vyhlásili klimatický závazek, kdy chce město do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Zároveň schválili okruh opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to například nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora dopravních prostředků s jinými než spalovacími motory.
Na Florenci proto minulý týden otevřeli první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha tím chce ulevit veřejnému prostoru a snížit dopravní zátěž.
„Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), primátorův náměstek pro oblast dopravy.