Článek
Samotné rekonstrukční práce pak začnou v pondělí 20. dubna. Rozšířen bude prostor pro pěší na úkor automobilů a přibýt mají například pítka či zeleň. „Rekonstrukce bude stát asi 330 milionů korun a kompletně dokončena bude do prosince 2021,“ řekl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
V budoucnu se promění i vzhled horní části náměstí, na kterou se podle plánů vedení města mají vrátit tramvaje.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_R/LejoV.jpeg?fl=cro,0,0,1180,786%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Budoucí horní část náměstí.
„První práce začnou ve čtvrtek, kdy se udělá ohrazení pracoviště tak, aby bylo vymezené od pohybu veřejnosti. Předpokládáme, že v tomto roce se provede rekonstrukce toho prostoru zhruba do půlky. A v příštím roce se směrem k Vodičkově ulici dokončí celý projekt,“ řekl Tomáš Koranda, předseda představenstva společnosti Hochtief CZ, která práce provede.
Každou polovinu spodní části stavbaři rozdělí na dvě části. Dělníci následně začnou s výměnou povrchů dlažeb. Přibude místo pro pěší a ubude parkovacích míst. „Uprostřed budou jakési rekreační prostory včetně fontány. Náměstí bude převážně pro pěší. Praha získá nazpátek své nejvýznamnější náměstí,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09).
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_R/5UwoW.jpeg?fl=cro,0,0,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Větší prostor dostanou pěší.
Na náměstí nebudou původně plánované rampy pro podzemní garáže plánované v rámci developerského projektu Savarin firmy Crestyl, proti kterým protestovali obyvatelé a jež se nelíbily ani magistrátu. Město se naopak s developerem domluvilo, že v jeho objektu vznikne nový vstup do stanice metra A Můstek.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_E_N/pVkng.jpeg?fl=cro,0,0,800,591%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Automobilů se bude na náměstí pohybovat méně.
Obnoveno bude 45 stromů, neboť ty současné jsou ve špatném stavu. Postupně budou nahrazeny novými. K současnému stromořadí v budoucnu přibudou ještě další. Na náměstí budou pouze lípy malolisté.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_F_R/sWpoX.jpeg?fl=cro,0,0,800,453%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obnovy se dočká i zeleň.
Vedení Prahy plánuje také rekonstrukci v horní části náměstí, kam se mají vrátit tramvajové koleje. Tramvaje by měly jezdit v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Přibude i zde stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_G_O/lTaEj.jpeg?fl=cro,0,0,1491,1105%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Rekonstrukce bude stát asi 330 milionů korun.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.