Článek
Testovací provoz potrvá rok. Na stejné zastávce již město testuje nový přístřešek, který by měl v budoucnu nahradit stávající mobiliář provozovaný firmou JCDecaux.
Stojanů, které označují zastávku a poskytují cestujícím informace o jízdních řádech či době příjezdů, je v Praze několik tisíc. Design označníků odpovídá novým zastávkám a navrhlo je stejné studio. Testovaný prototyp disponuje i elektronickou tabulí pro odjezdy, se kterými se podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) počítá na nejdůležitější zastávky. Novinkou mají být také mapy okolí nebo směrovky na nejbližší cíle dostupné pěšky.
Ředitel dopravního podniku Petr Witowski řekl, že roční testovací provoz slouží tomu, aby si podnik ve všech ročních obdobích vyzkoušel, jak se provedení označníku osvědčí zejména z hlediska údržby.
Ředitel dodal, že zatím není jasné, jestli bude podnik po skončení zkušebního provozu označníky vyměňovat všechny najednou, nebo postupně. „Všechny alternativy přicházejí v úvahu, samozřejmě investičně méně náročné je vyměňovat to postupně, protože označníků je několik tisíc a vyměnit je najednou by bylo investičně velmi náročné,“ řekl Witowski. Mluvčí Ropidu Filip Drápal dodal, že při sériové výrobě by jeden označník měl v případě verze s elektronickou tabulí stát do 100.000 korun a u typu bez elektroniky kolem 40.000 korun. To podle něj odpovídá ceně těch současných.
Witowski doplnil, že podnik by postupem času chtěl začít používat pro jízdní řády elektronický papír. Ten by umožnil dálkově aktualizovat informace na označnících. DPP také připravuje projekt osazení tramvají technologií, která by umožnila sledovat jejich pohyb v reálném čase, jako to už funguje u autobusů. Nyní podle Witowského podnik dokončuje výběrové řízení a do konce roku by měly být potřebné moduly nainstalovány do většiny tramvají.
Praha ohledně mobiliáře aktuálně řeší zejména otázku přístřešků MHD, které na základě smlouvy z roku 1994 vlastní a provozuje francouzská firma JCDecaux. Kontrakt skončí příští rok v červnu a minulé vedení magistrátu rozhodlo o jeho neprodloužení s odůvodněním, že je pro město nevýhodný. Současná koalice na to navázala a po diskusích rozhodla, že zastávky si město podle vysoutěženého designu nechá vyrobit samo. Výměna se má týkat více než 900 zastávek, magistrát plánuje vypsat tendr na jejich výrobce. S JCDecaux vede spor DPP, který loni zatím nepravomocně vyhrál soud o určení platnosti smlouvy na provozování reklamy v metru, která je podle podniku neplatná. Společnost kvůli tomu s českým státem zahájila arbitráž.