Hlavní obsah

Praze vadí elektrokoloběžky na chodníku. V USA jsou tématem smrtelné nehody

Podívejte se, jak koloběžkáři jezdí po chodníku.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

Zástupci Prahy 2 si stěžují na to, že elektrické koloběžky Lime parkují na chodníku. Velká část jezdců zároveň ignoruje předpisy a mezi chodci po chodníku i jezdí.

Článek

Od konce září jsou v pražských ulicích stovky zelených elektrokoloběžek Lime. Jejich hustota už začíná vadit nejen chodcům či řidičům, ale i samosprávě. Problémem je například to, že koloběžky se neodkládají do stojanů, ale díky uživatelsky jednoduchému objednávání ji lze odložit doslova kdekoli.

V memorandu, které Lime a další bikesharingové firmy v září podepsaly s městem, se mimo jiné zavazují pracovat na tom, aby koloběžky odložené v ulicích vadily co nejméně.

Vedoucí odboru dopravy Prahy 2 Josef Gál ale pro server iROZHLAS.cz uvedl, že společnost Lime zmiňované memorandum porušila. Konkrétně podle Gála firma Lime neprojednala s městskými částmi vhodná a bezpečná místa pro odkládání koloběžek, k čemuž se v memorandu zavázala. „Společnost Lime jsme již upozornili, že tyto body memoranda neplní,“ dodal k tomu mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Na problematiku zahuštění dopravy koloběžkami upozornily Seznam Zprávy už o víkendu. Kvůli kombinaci hustoty pražské dopravy a terénu totiž často koloběžkáři jezdí po chodníku. I přestože je samotná aplikace Lime upozorňuje, že se to nesmí.

V hlavním videu tohoto článku můžete vidět výsledek ani ne pětiminutového natáčení u Palachova náměstí. Během této chvilky projelo po chodníku 15 jezdců využívajících k pohybu elektromotor.

To se samozřejmě nesmí. „Jezdec na elektrokoloběžce je považován za cyklistu, z toho plyne, že musí dodržovat předpisy jako cyklista. Mezi to určitě nepatří jízda po chodníku, která je podle zákona o provozu na pozemních komunikacích zakázána. Neukázněnému koloběžkáři za jízdu na chodníku a ohrožování chodců hrozí pokuta až dva tisíce korun,” říká mluvčí pražské městské policie Jan Čihák.

Mluvčí strážníků zároveň nabádá jezdce na koloběžkách, aby je odstavovali tam, kde nevadí jiným chodcům nebo aby třeba zaparkované koloběžky neblokovaly průjezd kočárků.

Na chodník nepatří jezdící koloběžkáři ani podle provozního manažera pražské Lime Ondřeje Širokého. „Určitě se na koloběžkách má jezdit po cestě či cyklostezce. Budeme pracovat na tom, abychom vzdělali naši uživatelskou bázi o tom, že mají dodržovat pravidla,” uvedl pro Seznam Zprávy Široký, podle něhož se i v Praze dá na koloběžce dopravovat tak, aby jezdec předpisy neporušoval.

Zároveň Široký uvedl, že na základě upozornění začal s městskými částmi a magistrátem řešit i situaci s odkládáním koloběžek.

Lime je podobně jako další miliardové start-upy Uber nebo Airbnb původně z Kalifornie. A vypadá to, že se s jeho vstupem do Česka opakuje stejný příběh – zástupci měst a městských částí nejsou připraveni na negativní souvislosti, které s sebou přináší.

Podobně kdysi až s velkým časovým odstupem samosprávy a stát reagovaly na to, že Uber porušuje zákony nebo Airbnb zdražuje byty, vylidňuje centra a obtěžuje trvale bydlící sousedy. V amerických a evropských médiích se tato témata přitom už tehdy hodně řešila.

A v domovských USA nyní ohledně koloběžek Lime řeší výrazně fatálnější téma – proč jezdci na nich umírají. Jak informuje například TechCrunch, jen během září došlo hned ke dvěma smrtelným nehodám. Nejprve v Texasu 24letý muž zemřel na následky vnitřního krvácení poté, co z koloběžky spadl a udeřil se do hlavy.

V druhé polovině září potom zemřel další jezdec. Tentokrát k nehodě došlo ve Washingtonu poté, co dvacetiletého muže srazilo na ulici SUV.

Související témata:

Doporučované