Hlavní obsah

Praha připravuje osm P+R parkovacích domů pro téměř 5000 aut, mají ulevit dopravě v centru

Foto: Unsplash

Nová parkoviště mají ulevit Praze, do které denně přijíždí stovky tisíc aut.

Hlavní město připravuje stavbu osmi domů pro potřeby P+R záchytných parkovišť, které by měly celkem pojmout téměř 5000 aut. Letos by se měly začít stavět dva, a to na Černém Mostě a v Nových Butovicích. Zároveň magistrát plánuje letos zahájit stavbu dvou klasických záchytných parkovišť v Kyjích a v Hostivaři, celkem jich připravuje rovněž osm. Vyplývá to z podkladů pro zrušené jednání dopravního výboru pražského zastupitelstva.

Článek

Praha má dlouhodobě potíže s nedostatkem míst na parkovištích P+R. Jejich účelem je ulevit dopravě v centru města tím, že dojíždějící nechají auto na kraji města a dále pokračují hromadnou dopravou. Nyní jich je v metropoli asi 20, umístěna jsou u stanic metra, autobusů, tramvají nebo vlaků. Nedostatek P+R parkovišť je často připomínaným problémem pražské dopravy, politici často mluví o posílení jejich kapacit. Za poslední roky jich nicméně vzniklo minimum.

Parkovací dům na Černém Mostě by měl vzniknout na místě současného P+R parkoviště při ulici Chlumecká. Nabídnout má kapacitu 880 míst a město by měl vyjít na 499 milionů korun bez DPH. Podle materiálu by se mělo začít stavět letos v červenci a hotovo má být v listopadu příštího roku.

Další parkovací dům při ulici Petržílkova v Nových Butovicích by se měl začít stavět v říjnu a dokončení je plánováno na polovinu roku 2022. Má vyjít na 278 milionů korun bez daně a pojmout 379 parkujících aut.

Zbylých šest objektů by se podle materiálu mělo začít stavět v roce 2022. Má jít o dům u stanice metra Depo Hostivař pro 649 aut, P+R na Opatově s kapacitou 498 míst, podzemní a nadzemní objekt na Zličíně s 450 a 688 parkovacími místy a dům v Tobrucké ulici v Praze 6 pro 380 vozidel. Poslední zmíněný parkovací dům je součástí projektu dopravního terminálu u Smíchovského nádraží a vejít by se do něj mělo 1000 aut.

Město kromě toho připravuje také osm standardních P+R parkovišť s menší kapacitou. Letos v září by mělo začít budování prvního, které má být umístěno u železniční stanice Praha-Hostivař a má pojmout téměř 80 aut. Vyjít má na 1,5 milionu korun. Ještě letos by se mělo dokončit také další podobné parkoviště u stanice Praha-Kyje, které nabídne 50 stání a magistrát vyjde na 6,4 milionu korun. V příštím roce by měla začít stavba dalších parkovišť v Satalicích, Čakovicích a Lipencích a o rok později v Uhříněvsi a Horních Počernicích. V roce 2023 je pak podle dokumentu v plánu zahájení stavby dalšího parkoviště v Horních Měcholupech.

Chystaná opatření v Praze.

Jak před časem Seznam Zprávy informovaly, každý pracovní den překročí hranici hlavního města přes 650 tisíc aut.

Kolony se tvoří zejména na D8 ústící do tunelu Blanka, křižovatce brněnské dálnice s Jižní spojkou, nebo Strakonické ulici. Řidiči pak krouží kolem okrajových stanic metra ulicemi obytných čtvrtí, které nahrazují chybějící P+R parkoviště.

Automobilová doprava v Praze balancuje na hraně kolapsu. Ve spolupráci TSK, IPR, dopravního podniku či společnosti Operátor ICT už vznikl plán, co s tím.

Plán staví dosavadní politiku města na hlavu. Nebo lépe řečeno na koleje. Do práce mají lidi dostat vlaky, metro a tramvaje, dojíždění autem naopak znepříjemní mýto, pruhy pro cyklisty a zvýhodnění hromadné dopravy na křižovatkách. Osobních aut je totiž v ulicích příliš mnoho.

Kam auta nepatří.

Tvrzení lze snadno doložit na číslech. Od sametové revoluce se počet kilometrů, které řidiči každý den v hlavním městě ujedou, více než ztrojnásobil. Pražané mají zaregistrovaných více než 880 tisíc osobních aut. Tunelem Blanka projede každý den asi 82 tisíc aut, přes Barrandovský most 144 tisíc aut a křižovatkou ulic 5. května a Jižní spojky dokonce 213 tisíc aut. Ministerstvo dopravy odhaduje, že mezi lety 2016 a 2030 doprava zhoustne o dalších 24 procent, podle dobře informovaného zdroje z Technické správy komunikací je ale takové číslo spíše iluzorní, kapacita páteřních ulic je totiž v denní špičce zcela naplněná a čísla už ve skutečnosti takřka nemají kam růst.

Chystaných opatření je skutečné hodně. Především je to dostavba Pražského a Městského okruhu, nová linka metra, posílení železnice, stavba P+R, B+R (stojany pro kola) a K+R (dej pusu a jeď) parkovišť, rozšíření Jižní spojky, D8 a D10, využití anonymizovaných dat od mobilních operátorů k lepšímu řízení dopravy, odstranění billboardů od silnic s povolenou rychlostí 70 km/h a vyšší podpora sdílených elektromobilů.

Doporučované