Hlavní obsah

Co bude s železničním mostem na Výtoni? Praha představila svůj plán

Ocelová konstrukce železničního mostu přes Vltavu pod Vyšehradem v Praze se zřejmě bude muset zbourat.Video: Seznam Zprávy

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr představil navrhovanou podobu nového železničního mostu přes Vltavu. Výtoňský most bude muset z bezpečnostních důvodů projít rozsáhlou rekonstrukcí.

Článek

Správa železniční dopravní cesty musí provést celkovou rekonstrukci železničního mostu přes Vltavu spojující Smíchov s Výtoní. Podle náměstka pražského primátora Adama Scheinherra je možné, že nebude nutné sejmout památkovou ochranu stavby. SŽDC nicméně zatím na žádosti o sejmutí ochrany trvá.

Představitelé SŽDC se se zástupci hlavního města shodli na nutnosti rozšíření mostu o třetí kolej. V plánu jsou dvě varianty. Pokud by starý most bylo možné rekonstruovat, vznikla by třetí kolej v rámci nové stavby vedle té stávající. V opačném případě by došlo k nahrazení mostu moderní stavbou, která by ale měla vizuálně odkazovat na původní most. Jednalo by se zřejmě opět o montovanou stavbu, která by připomínala stávající viadukt z druhé poloviny devatenáctého století. Rozhodnutí bude záviset na posudku, který by měl být hotov v dubnu.

Co přesně se s mostem bude dít, zatím není jasné a závisí to na více faktorech. Jedním z nich je posudek, na kterém spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce. Roli bude hrát také rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu.

Lávky pro pěší, které v současnosti lemují most pro železniční dopravu, by nově měly být svedené do jedné čtyřmetrové cesty vedoucí mezi kolejemi.

Kvůli dopravní návaznosti odborníci zvažují vytvoření nové zastávky na pravém břehu Vltavy. Nádraží Vyšehrad je podle zástupců města k tomuto účelu nevhodné. Stojí totiž až na Albertově, a tedy příliš daleko od křižovatky na Výtoni, kde se pohybuje mnohem vyšší počet cestujících. Nová zastávka by měla stát blíž k řece.

Práce na rekonstrukci či stavbě nového mostu by měly začít v roce 2022, SŽDC by stavbu ráda dokončila během čtyř až pěti let.

Demolici a stavbu nového mostu avizovala Správa železniční dopravní cesty už v květnu poté, co si nechala zpracovat studii od firmy Sudop.

„Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let,“ řekla tehdy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Šéf pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřej Šefců v listopadu uvedl, že by mohly být zachovány alespoň kamenné pilíře mostu.

Zachování pilířů je možné i podle Kloknerova ústavu. „Kovové konstrukce bohužel nelze zachránit, ale zbytek určitě ano,“ sdělil ředitel ústavu Jiří Kolísko.

SŽDC by chtěla kvůli zbourání ocelové konstrukce sejmout z mostu památkovou ochranu. Podle NPÚ jsou ale i razantnější úpravy možné bez odebrání ochrany. Most na Výtoni je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

Doporučované