Hlavní obsah

Praha postupně končí s naftou. Do ulic se vrátí trolejbusy

Takto vypadá trolejbus, který bude od konce září testovat pražský Dopravní podnik (DPP).Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

Dopravní podnik v Praze plánuje do roku 2030 vyměnit téměř polovinu autobusů se spalovacím motorem za alternativní pohon. Od středy bude testovat trolejbus s elektromotorem, který je napájen buď z troleje, nebo z vestavěných baterií.

Článek

Cílem chystané elektrifikace autobusových linek Pražského dopravního podniku (DPP) je především snížení emisí CO2 do roku 2030 téměř o polovinu. Do roku 2050 podnik plánuje snížit emise dokonce na nulu, což znamená, že úplně zmizí současné autobusy s naftovými motory.

K elektrifikaci autobusové dopravy DPP využije současnou infrastrukturu v autobusových depech Klíčov a Vršovice, ale i nová zařízení, na která počítá s náklady ve výši téměř 300 milionů korun. Dalších 600 milionů korun má stát pak pořízení 20 nových elektrobusů.

Město plánuje elektrifikovat nejprve severovýchod hlavního města. Mezi další oblasti patří pak například levobřežní část Prahy. Tam by zázemí pro nabíjení vznikalo v areálu garáže Řepy.

DPP bude od středy měsíc testovat trolejbus Ekova Electron 12T. Vůz bude i s cestujícími jezdit na lince číslo 58 z Palmovky do Letňan. Trolejbus je vybaven jak pohonem na baterii, tak se může za jízdy dobíjet z troleje. V budoucnu mají být elektrifikovány další trasy včetně autobusu číslo 199 z Veleslavína na letiště v Ruzyni.

Dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 kilometrů a s vytápěním 12 kilometrů. Vůz je vybaven nájezdem pro vozíčkáře.

„Pracujeme na nové celkové koncepci alternativních pohonů v pražské MHD s výhledem do roku 2030, kterou představíme letos na podzim. Kromě hybridních autobusů či elektrobusů v ní plánujeme elektrifikaci některých linek obsluhovaných v současnosti konvenčními vozy na naftu,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Podle Witowského by měly trolejbusy jezdit na severovýchodě města na lince číslo 140. „Nechceme jít ale do opačného extrému a vsázet vše pouze na elektřinu, plánujeme také testování vozů na další alternativní pohony, například na vodík,“ uvedl Witowski.

Stejně jako dopravní podnik, tak i stát chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články.

V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu Ministerstva průmyslu jezdit 60.000 až 90.000 aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci čerpacích stanic zatím nejezdí ani jediné. Do roku 2023 by v tuzemsku mělo vzniknout prvních šest až osm čerpacích stanic na vodík.

Doporučované