Hlavní obsah

Praha narazila. Úřad zakázal podepsat smlouvu na metro D

Foto: Jiří Černický

Zakázka na stavbu metra D z Pankráce do stanice Olbrachtova má stát přes 10 miliard (ilustrační snímek).

Pražský dopravní podnik bude muset s vyhlášením vítěze soutěže na stavbu metra D v úseku z Pankráce do stanice Olbrachtova ještě počkat.

Článek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal pražskému dopravnímu podniku podepsat smlouvu na výstavbu prvního úseku metra D.

Tato zakázka počítá se stavbou nové podzemní dráhy z Pankráce do stanice Olbrachtova a její hodnota převyšuje deset miliard korun.

Jenže proti průběhu soutěže podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže námitky stavební firma Eurovia.

Úřad měl lhůtu na rozhodnutí do 21. července. Jenže jak zjistily Seznam Zprávy, vydal předběžné opatření, kterým zakázal dopravnímu podniku smlouvu podepsat, dokud nerozhodne.

„S ohledem na dosavadní průběh zadávacího řízení by bylo možné, že zadavatel (dopravní podnik) po uplynutí ‚blokační‘ lhůty uvedené v zákoně před vydáním rozhodnutí úřadu ve věci samé uzavře smlouvu na plnění předmětu veřejné zakázky, čímž by došlo ke zmaření účelu vedeného správního řízení,“ zdůvodnila postoj úřadu místopředsedkyně Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Eva Kubišová v rozhodnutí, které Seznam Zprávy získaly.

Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že takový postup úřadu je běžný v případech, kdy se nedá předpokládat jeho rozhodnutí do šedesáti dnů od zahájení správního řízení.

„V této chvíli stále probíhá hodnocení a posuzování podaných nabídek účastníků veřejné zakázky na zhotovitele stavební části prvního úseku metra D Pankrác D - Olbrachtova. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o předběžném opatření plně respektujeme,“ doplnil Šabík.

Soupis námitek společnosti Eurovia proti průběhu soutěže čítá 131 stran. Firma do nich třeba napsala, že zadávací dokumentace zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.

Zdůvodňuje to třeba tím, jak popsaly Seznam Zprávy, že právě firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky.

Do zadávací dokumentace zástupci společnosti prosadili podmínku, že ten, kdo chce soutěž vyhrát, musí mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Šabík už dříve uvedl, že požadavek nepovažují za diskriminaci. A také společnosti Metrostav a Hochtief odmítly, že byly zvýhodněny.

Doporučované