Hlavní obsah

Praha má problém s další zakázkou na stavbu metra, úřad ji zrušil

Foto: Getty Images

Dopravní podnik má problém s další zakázkou na stavbu metra.

aktualizováno •

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řekl, že pražský dopravní podnik v dané soutěži zvýhodnil jednoho z výrobců.

Článek

Pražský dopravní podnik má problém s další zakázkou, která přímo souvisí s plánovanou stavbou metra na zcela nové trase D.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve dopravnímu podniku zakázal na začátku července podepsat smlouvu na výstavbu prvního úseku metra D a jak nyní zjistily Seznam Zprávy, antimonopolní úřad nově zcela zrušil celou soutěž na komplexní geotechnický monitoring při stavbě metra v úseku z Pankráce do stanice Olbrachtova.

Podle aktuálního rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ze 13. října pražský dopravní podnik zvýhodnil určité výrobky.

„Stanovil technické podmínky prostřednictvím přímých odkazů na využití radarových snímků TerraSAR-X, aniž by to bylo odůvodněno předmětem veřejné zakázky a aniž by stanovení technických podmínek nemohlo být bez použití odkazu na tyto konkrétní radarové snímky dostatečně přesné nebo srozumitelné,“ uvedl mluvčí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.

Mluvčí dále sdělil, že rozhodnutí není ještě pravomocné. „Může být proti němu podán rozklad,“ dodal Švanda.

Vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík uvedl, že jsou připraveni veřejnou zakázku vypsat znova.

„Vzhledem k průběhu stavebního řízení máme na přípravu nové veřejné zakázky dostatek času, abychom měli vysoutěženého a zasmluvněného dodavatele monitoringu do doby, než pravomocné stavební povolení získáme,“ doplnil Šabík s tím, že podle odhadu by toto povolení mohli získat na začátku léta roku 2021.

Zatímco stavba nové podzemní dráhy z Pankráce do stanice Olbrachtova převyšuje deset miliard korun, v případě soutěže na geotechnický monitoring jde o dalších zhruba 890 milionů korun.

I když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jak bylo uvedeno, zakázal dopravnímu podniku smlouvu na první část stavby metra podepsat, v tomto případě ještě rozhodnutí, zda soutěž také zruší, nepadlo. „Stále vedeme prvostupňové řízení,“ uvedl mluvčí úřadu Švanda.

V tomto případě podala námitky společnost Eurovia. Firma na 131 stranách třeba napsala, že zadávací dokumentace zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.

Zdůvodňuje to třeba tím, jak popsaly Seznam Zprávy, že právě firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky.

Do zadávací dokumentace zástupci společnosti prosadili podmínku, že ten, kdo chce soutěž vyhrát, musí mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Šabík už dříve uvedl, že požadavek nepovažují za diskriminaci. A také společnosti Metrostav a Hochtief odmítly, že byly zvýhodněny.

Doporučované