Článek
ČTK to dnes v rozhovoru řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Průzkum začal loni v červnu. Chybějící úsek okruhu bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část povede v tunelech. Kdy se začne stavět, není jasné. Vyčísleny zatím nebyly ani náklady, hovoří se však až o 100 miliardách korun.
„Průzkumy budou dokončeny v první polovině roku. Zatím nemám informace, že by se objevily nějaké významné komplikace,“ řekl Scheinherr.
Při průzkumu se nedělají štoly, jako je tomu třeba u stavby metra D na Pankráci, ale sondy a vrty. „Nenacházíme se v tak komplikovaných situacích. Budou tam pouze dílčí komplikace například okolo Libně, kde bude muset dojít k dočasné přeložce železniční trati. Komplikovanější místa, kde se musí udělat podrobnější průzkum, tam jsou, ale tak detailní průzkum jako u metra D není potřeba,“ řekl Scheinherr.
V Libni má v budoucnu například vzniknout železniční zastávka U Kříže, kterou požaduje zejména radnice Prahy 8. „Zastávka dává smysl i z celoměstského pohledu,“ uvedl Scheinherr.
Město v současné době připravuje pro stavbu Vlasty dokumentaci nutnou pro územní rozhodnutí. „Ta by mohla být hotova v příštím roce,“ řekl Scheinherr. Důležité je podle náměstka, že s podobou a vedením městského okruhu souhlasí všechny dotčené městské části. „Když si vzpomenete na virvál kolem Blanky, tak tady jsme přišli s podobou, která je přijatelná pro všechny. To si myslím, že je úspěch. Teď je důležité dodělat dokumentaci, aby se mohla projednat a mohlo začít územní řízení,“ řekl.
Vedení Prahy nechalo předloni přepracovat původní projekt dostavby. Proti dřívějšku jsou v aktuálním plánu z původních 4,2 kilometru na 8,5 kilometru prodlouženy tunely, změnily se výjezdy z nich a změněny jsou i podoby vybraných křižovatek. Na některých místech v blízkosti stavby budou pozemky určené pro výstavbu i pro novou zeleň.
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.