Článek
Praha uvažuje o zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Cestující se podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) na provozu tamního dopravního podniku nepodílejí tak výrazně jako v jiných velkých evropských městech.
Příjmy z jízdného v Praze činí jen 20 procent rozpočtu, například v Berlíně to je až 80 procent. Tento poměr chce magistrát změnit.
Ve veřejném prostoru se proto objevily návrhy na zdražení ročního kuponu ze současných 3650 korun až na 5500 korun. Primátor však v rozhovoru pro Seznam Zprávy říká, že na takovém zvýšení ročního předplatného není v koalici na magistrátu shoda a že se o tom ještě bude jednat.
Zároveň uvedl, že se zvýšením ceny za roční kupon Piráti usilují o zlevnění měsíčního kuponu na 400 korun (nyní 550 korun). Prý proto, aby vyšli vstříc cestujícím s nízkými příjmy, pro něž je částka za roční kupon příliš vysoká.
Jak to v tuto chvíli vypadá s návrhy na změny cen jízdného, kterých se v uplynulých dnech vynořilo hned několik?
Chceme zlevnit měsíční kupon z toho důvodu, že ho využívají i nízkopříjmové skupiny obyvatel, které tím, že si kupují ten měsíční, výrazně přeplácejí ten roční.
Vám nejde o to, aby systém cen cestující motivoval právě ke koupi ročního kuponu?
Problém je ale v tom, že někteří lidé nemají na ten jednorázový výdaj. A město ve skutečnosti nějak zvlášť nezatěžuje, jestli ty peníze dostane hned nebo ve dvanácti měsíčních splátkách. Proto chceme snížit cenu měsíčního kuponu tak, aby se přiblížila jedné dvanáctině ročního kuponu. To prosazujeme v jednáních o otázkách úpravy tarifu. V okolních městech to vidíme. Momentálně má Praha roční kupon za 3650, levnější než Brno, Plzeň, Ostrava. A když se podíváte na měsíční kupony, Ostrava má za 4000 roční a 500 za měsíční, je to sobě blíž, v Plzni je to ještě levnější. Je vidět, že ty nůžky mezi měsíčním a ročním kuponem jsou výrazně jinde.
Další velká města o zdražení MHD neuvažují
Další velká, statutární města o zdražování městské hromadné dopravy neuvažují, vyplynulo z ankety Seznam Zpráv.
Z 26 oslovených magistrátů ani jeden nehlásil, že se o případném zdražování uvažuje na úrovní městské rady. Pouze v Liberci se nad touto možností zamýšleli.
„Nebudeme zvyšovat. Zatím se nad tím přemýšlelo jen na úrovni náměstků, neřešila to ani rada,“ uvedla mluvčí města Liberec Jana Kodymová.
Ke zdražení z 25 korun na 50 korun došlo od července v Karlových Varech, ovšem jen v případě, že si pasažér kupuje jízdenku u řidiče. „Jde o dlouhodobější proces, kdy jsme si během pandemie covid-19 uvědomili, jak zbytečné to pro řidiče je. Často kvůli tomu nabírá zpoždění,“ vysvětluje Jan Kopál, mluvčí města Karlovy Vary, s tím, že cena jízdného jinými prodejními kanály zůstává stejná.
Ve složité situaci je i Děčín, kde se rozpadla vládnoucí koalice a případné přemýšlení nad zdražováním hromadné dopravy tak čeká na ustanovení nového vedení města.
Ostatní města se pak ke zdražování MHD staví kriticky. „Neuvažujeme, máme MHD už několik let zdarma. Vrátilo by to lidi do aut,“ reaguje mluvčí Frýdku-Místku Jana Matějíková.
„MHD chce po období nouzového stavu získat zpět zákazníky a tomu by zdražení jízdného opravdu neprospělo,“ uvedl pro Seznam Petr Holický, náměstek primátora v Českých Budějovicích.
Tak to je váš návrh. Vaši kolegové včera oznámili, že navrhují zdražení ročního kuponu o korunu na den, tedy o 365 korun…
To je aktuální návrh Prahy sobě, která má v Praze v gesci dopravu. Je to návrh k diskuzi, o kterém se budeme bavit.
Je to pro vás dobrý kompromis, pro který jste ochoten hlasovat?
Pro nás je zásadní, abychom splnili program, se kterým jsme šli do voleb - a v něm jsme měli napsané, že zlevníme měsíční kupon.
Takže roční kupon vás nezajímá.
Roční nás samozřejmě zajímá. Momentálně je roční levnější než v Ostravě nebo Plzni, o tom se můžeme bavit, ale pro nás je prioritou zlevnění měsíčního kuponu.
Když tedy vaši kolegové na zlevnění měsíčního kuponu přistoupí, jste ochotni s nimi diskutovat o navýšení ročního.
To probereme nejdřív napřímo, nebudu jim ten vzkaz posílat přes média.
Změna cen jízdného není jediné, o čem se teď v souvislosti s dopravním podnikem hovoří. Vy jste nedávno řekl, že chcete, aby podnik šetřil i na provozních výdajích. Co si pod tím přestavit? Optimalizaci linek?
Ne, to ne. Jsou tím míněny vnitřní výdaje. To znamená vnitřní provoz ve smyslu snížit jeho cenu pomocí otevřených soutěží, protože momentálně je tam spousta vendor locků, tedy závislosti na konkrétních dodavatelích, což je problém a žene to vnitřní výdaje nahoru. A to je záležitost, na kterou by se vedení dopravního podniku mělo zaměřit. Třeba na záležitost s předraženým teplem, podnik kupuje velice draze vytápění. A to jsou přesně věci, na kterých se musí ušetřit.
Máte spočítáno, kolik by se všemi těmito kroky dalo ušetřit?
Dopravní podnik jako takový mají pod kontrolou Spojené síly a Praha sobě. My máme nějaký svůj program, ten prosazujeme, ale realizace těch záležitostí je na Praha sobě, která má dopravní podnik v gesci a spolu se Spojenými silami v něm mají většinu.
Ale když vy něco navrhujete, tak asi musíte mít představu, kolik byste tím chtěli ušetřit?
Já myslím, že je nepochybné, že ty rezervy tam jsou, jestli je to 10 nebo 15 procent, je v tuto chvíli jedno. To není něco, co bychom v tuto chvíli potřebovali mít přesně vyčísleno. Víme, že existují nějaké best practices, které mají být zavedeny pro to, aby byla zajištěna dostatečná konkurence uchazečů o veřejné zakázky. To jsou pravidla, s jejichž prosazením jsme tady na magistrátu už nějak daleko, ale jak říkám, v dopravním podniku to musí odhlasovat Spojené síly a Praha sobě.
Já mám pocit, že to ze sebe úplně shazujete…
No, ta realita je taková, že v dozorčí radě dopravního podniku mají Spojené síly a Praha sobě dohromady z 15 členů 8 lidí, mají většinu. Podnik v tuto chvíli ovládají oni, my tam máme jen dva lidi.
Vy jste ale primátor, řídíte město. A teď říkáte, že je tady oblast, kde nedokážete zasáhnout.
Nedokážu mikromanagovat, chcete říct. Ale od toho jsou tu jednání, my chceme prosadit své cíle a ty spočívají v tom, aby měsíční kupon byl dostupný pro nízkopříjmové skupiny obyvatel, respektive aby za něj nepřeplácely z toho důvodu, že si nemohou dovolit jednorázový výdaj. A za druhé chceme zajistit transparentnost v dopravním podniku a efektivnější hospodaření. Máme na to konkrétní návody a to je náš vstup do toho jednání o případných změnách tarifů, které jsou nějakým způsobem modelované ze strany Prahy sobě.
Váš náměstek Adam Scheinherr nedávno přišel s návrhem zdražit roční kupon ze 3650 korun na 5500 korun, který celou diskuzi rozvířil. Argumentoval tím, že dopravnímu podniku propadly příjmy z jízdného hlavně od turistů. Je fér, aby podniku tento propad sanovali z vlastních kapes Pražané?
Já myslím, že tohle není základní motiv vzniku této debaty. S tím, že letos bude propad v rozpočtu hlavního města, jsme všichni asi smíření. Je to prostý fakt z důvodů vnějších okolností, které nikdo úplně nečekal. Motivace, proč nějakým způsobem upravovat tarify, však leží v dlouhodobé udržitelnosti. To, co pan náměstek používá jako základní argument, je ten, že Praha má nízký podíl nákladů, které se hradí z jízdného, zatímco všechna evropská města mají ten podíl vyšší, pohybuje se kolem 60 až 70 procent, zatímco my měli 25 a dnes je to dokonce 20 procent. Zbytek jsou dotace. V tuto chvíli je 80 procent pokryto dotací z veřejných zdrojů. Mohli bychom se snadno dostat do stadia, že město nebude mít peníze na nic jiného. Naší prioritou je třeba poskytovat dobré vzdělání. A pokud nechceme ty peníze projíst, v tomto případě projezdit, tak pochopitelně je namístě se zamyslet na tím, jak k tomu přistoupit. Opravdu to není kvůli koronakrizi.
A neobáváte se, že když budete cenami výrazně hýbat, že lidé přesednou zpět do aut?
To bylo v roce 2015, kdy došlo ke skokovému zlevnění ročního kuponu, což byla snaha nějakým způsobem kopírovat krok Vídně. Tam mají tramvajenku za euro denně, tady za deset kaček denně. Bylo to děláno s cílem, že se podaří nalákat víc lidí do MHD, což se ale nestalo. Takzvaný modal split, tedy podíl lidí, kteří jezdí MHD a kolik auty, zůstal. Je to nějakých 42 procent.
I když se vaši předchůdci holedbali, že jim počet cestujících vzrostl asi o 109 milionů, což je skoro 10 procent?
Realita je taková, že modal split zůstává stejný. Pokud došlo k navýšení ročních kuponů, je to dáno tím, že tady třeba pracuje víc lidí než dřív. Vychýlit modal split k tomu, aby míň lidí jezdilo auty a víc veřejnou dopravou, se krokem z roku 2015 nepodařilo.