Článek
Jak dnes řekl náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), pokud radní schválí plán v současném návrhu, bude chtít zahájit další kroky k přípravě mýta. I kdyby se však podle něj začalo ihned, systém lze spustit nejdříve v roce 2026.
„Jsem přesvědčen, že dokud mýtný systém nezavedeme, tak se nám zásadně nezlepší ovzduší v centru města,“ uvedl.
Hlubuček o zavedení mýtného systému mluvil již dříve, jeho koaliční partneři zejména z TOP 09 nicméně jeho prohlášení spíše mírnili. Například předseda TOP 09 Jiří Pospíšil v minulosti uvedl, že nejprve je nutné dostavět oba okruhy.
Hlubuček dnes řekl, že na akčním plánu pro udržitelnou energii a klima (SECAP) magistrát pracuje asi dva roky a radní by jej měli brzy schvalovat. Zavedení mýta je podle něj jedním z hlavních bodů plánu. Letos podle něj také magistrát nechal udělat ohledně mýta studii od firmy Ernst & Young.
Anketa
Koaliční partneři nicméně podle Hlubučka nejsou o plánu přesvědčeni. „Přiznám se, že zatím ze strany rady je k tomu rezervovanost,“ řekl. Dodal, že pokud rada schválí SECAP v navržené podobě, která záměr obsahuje, půjde to brát jako deklarování vůle k tomu, začít s přípravami na mýtný systém. Ty však i v nejlepším případě potrvají roky, je například nutné změnit minimálně jeden zákon, dodal Hlubuček.
Zastupitelé Prahy loni schválili závazek, že se v metropoli do roku 2030 sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole bezuhlíková. Velkou většinu emisí uhlíku a dalších škodlivin v Praze produkuje právě doprava.
Praha ale chystá i další dopravní opatření. Rada schválila vypsání veřejné zakázky na pořízení dvou kompletních setů telematických systémů, které zajistí, aby se k řidičům na pražských silnicích včas dostaly důležité dopravní informace, a předcházely čekání v kolonách. Technická správa komunikací z dotace nakoupí přenosné informační tabule, semafory a senzory. Zlepší se řízení dopravy při nenadálých událostech, plánovaných uzavírkách a sníží se nehodovost. Předpokládaná hodnota je 75 milionů. Praha získá 85 % ceny z operačního programu Doprava z Evropské unie.
„S Technickou správou komunikací budeme efektivněji a pružněji řídit dopravu. Ušetříme čas řidičů v kolonách a zvýšíme bezpečnost na pražských silnicích. Při nenadálých situacích budeme schopni například zklidňovat proud automobilů, dočasně snižovat a zvyšovat jejich rychlost nebo zavčas řidiče poslat na objízdnou trasu,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek pro dopravu.
Cílem projektu je zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy. Město si slibuje zlepšení řízení a ovlivňování dopravního proudu, informování a navigování řidičů v místech s dočasně omezenou kapacitou, zejména v místech silničních prací, dopravních omezení a částečných či úplných uzavírek. Zlepšení řízení a informování účastníků dopravního provozu během mimořádných situací povede ke snížení nehodovosti a následků závažných zranění způsobených dopravními nehodami.
„Liniové řízení známe například z dálnic. Usměrňuje rychlost vozidel, a tím do jisté míry brání dopravním zácpám. Náš systém doplníme také o další funkce. Například o využívání odstavných pruhů pro provoz, pokud si to dopravní situace bude žádat. To vše zajistí nejen zvýšení kapacit komunikací, ale i bezpečnost silničního provozu a Pražanů, což je na silnicích to nejdůležitější,“ dodal Scheinherr.
Nyní se pro řízení dopravy v místech s dočasně sníženou průjezdní kapacitou používají přenosné dopravní značky, které jsou nasazovány při dopravních opatřeních pro vyznačení přechodné změny dopravního značení. „Jedná se tedy o systém zařízení se statickými informacemi, který upozorňuje účastníky silničního provozu na nebezpečná místa, ukládá jim zákazy, příkazy nebo omezení, poskytuje informace, případně zpřesňuje, doplňuje nebo omezuje význam jiné dopravní značky,“ podotkl magistrátní mluvčí Vít Hofman. „Nicméně právě vlivem statických informací, které nereagují na vývoj dopravní situace v průběhu dne, dochází k různým nenadálým problémům spojeným se situací, kdy například těmto zařízením řidiči nevěnují patřičnou pozornost. Současně stávající způsob řízení dopravy v místech s dočasně sníženou průjezdní kapacitou komunikace a souvisejícího nestabilního dopravního proudu neodpovídá nejmodernějším trendům a požadavkům na bezpečnost a plynulost dopravy.“
Telematické systémy v Praze jsou podle něj neustále rozšiřovány. Z pohledu velikosti se město zabývá malými i velkými aplikacemi. „Za malý systém můžeme považovat dohled nad vyhrazenými autobusovými jízdními pruhy. Dalším příkladem malého telematického systému je systém pro kontrolu výšky vozidel před vybranými železničními podjezdy, který by měl výrazně omezit strhávání tramvajových trolejí příliš vysokými vozidly,“ dodal Hofman.