Hlavní obsah

Praha chce prověřit dodržování stavebních předpisů u reklamních staveb

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pražský magistrát pověří Technickou správu komunikací (TSK), aby prověřila dodržování Pražských stavebních předpisů u staveb pro reklamu umístěných na městských pozemcích. Stavby totiž často předpisy porušují.

Článek

Podle reklamní firmy JCDecaux město s provozovateli nejedná a chybí mu systémová strategie venkovní reklamy. Kroky magistrátu v souvislosti s omezením jiných typů reklamy již dříve kritizovali další provozovatelé.

Podle schváleného materiálu vycházejícího z informací městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) je v rozporu s předpisy velká část z více než tisícovky billboardů na městských pozemcích. TSK nyní ve spolupráci s magistrátem zpracuje analýzu všech ploch, varianty možného řešení a ekonomickou a právní analýzu, které zatím chybí. Město podle dřívějších vyjádření musí brát v potaz kromě takzvaného vizuálního smogu i ekonomickou stránku věci a výnosy z pronájmu reklamních ploch do městského rozpočtu.

Postup se nelíbí firmě JCDecaux, která v metropoli provozuje reklamní plochy, i když problému se stavebními předpisy si je podle svého mediálního zástupce Jiřího Chvojky vědoma. „Případné vypovídání stávajících smluv (a to i u nosičů, které ve střetu nejsou) bez toho, že by na toto téma proběhla solidní diskuse s nájemci, se ale jeví jako nešťastné řešení,“ sdělil už dříve. „Stále není jasné, jak vlastně mají v metropoli reklamní plochy vypadat. Chtělo by to regulérní diskusi jak z firmami z oboru, tak s architekty, a dopracovat se strategie, která bude platit pro všechny druhy reklamy,“ doplnil. Kritizoval také fakt, že by se omezení mělo týkat jen billboardů, a nikoliv dalších typů reklamních ploch, které jsou také v rozporu se stavebními předpisy.

Podobně argumentovali zástupci firem provozujících reklamní plakáty, kterých se týká další, již schválené omezení, které začalo platit v říjnu. Podle něj se zákaz reklamních plachet dosud platný pouze v památkové rezervaci rozšířil na mnohem větší část metropole. Podle zástupců firem, které tuto reklamu provozují, to znamená diskriminaci proti jiným typům nosičů a městu pro podobný krok scházely právní podklady. Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR), které provozovatele plachet zaštiťuje, se kvůli tomu obrátilo na antimonopolní úřad. Ten podle dřívějších informací sdružení v rámci prošetřování shledal důvodné, že magistrát regulací zasahuje do volné soutěže. Mluvčí Martin Švanda dříve sdělil, že úřad v této věci nevede správní řízení, ale na téma venkovní reklamy s vedením města komunikuje.

Pražská koalice má v programu, že bude omezovat takzvaný vizuální smog. Radní dříve schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které jsou v městem vlastněných budovách. Magistrát také vypověděl desítky smluv na pozemky, které pronajímá firmám pro umístění reklamních poutačů o ploše do osmi metrů čtverečních. Město nedávno začalo také odstraňovat reklamní lavičky firmy AD-Net, které dříve vypověděl smlouvu.

Doporučované