Článek
Aktuálně se přibližně 75 % všech pražských cestujících přepravuje „elektricky“, tedy tramvajemi nebo metrem. Zbytek ovšem připadá na autobusy, kterých má dopravní podnik 1 100. Ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty. „Do budoucna se tak chce dopravní podnik zaměřit na širší využití elektrických pohonů, které jsou energeticky i emisně nejefektivnějším řešením. Do roku 2024 sníží stávající emise o 20 %,“ slibuje magistrát.
„Pro zlepšení životního prostředí v Praze musíme začít podnikat konkrétní kroky. Nyní jsme schválili strategii, která nás k tomuto cíli dostane. Dáváme tím jasný signál, že nezavíráme oči před znečišťovatelem ovzduší, kterým je autobusová doprava poháněná spalovacími motory,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Návrat trolejbusů.
Město současně projektuje trolejbusovou trať na letiště. Běží rovněž výběrové řízení na dvacet velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro tuto linku. „Testujeme hybridní autobusy, které umožní alespoň částečné snižování emisí minimálně v přechodné etapě, a to bez nutnosti časově náročné přípravy a výstavby nabíjecí nebo plnicí infrastruktury. Připravujeme také projekt vodíkového autobusu,“ dodal Scheinherr.
Klíčový bude podle něj pokrok ve vývoji elektrických pohonů. Věří, že ušetří až šedesát procent konečné spotřeby energie. „Chceme, aby do roku 2030 v Praze jezdila čtvrtina až polovina autobusů právě na elektřinu. Nejenže zlepší životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ podotkl Scheinherr.
Co s pražskou dopravou.
„Využívání alternativních pohonů ve veřejné dopravě přispěje k naplnění pražského klimatického závazku o snižování emisí oxidu uhličitého o 45 procent do roku 2030. V místech, kde budou tyto autobusy nasazeny, dojde nejen k poklesu emisí, ale rovněž i hlukové zátěže. Zlepší se tak prostředí, ve kterém žijeme,“ upřesnil Petr Hlubuček, náměstek primátora pro oblast životního prostředí.