Článek
„Lanovka má sloužit jako dočasné řešení do doby, než Prahu 6 a Prahu 8 spojí tramvajová trať vedoucí přes nový most,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka by měla mít tři stanice a její stavba má podle dřívějších odhadů vyjít na 1,5 miliardy korun.
V současnosti je pro cestu MHD z Prahy 6 do Prahy 8 nutné jet přes centrum, což podle vedení města zbytečně zatěžuje dopravní systém. V plánu je proto propojit Podbabu a Bohnice tramvají, která povede přes nový most v cípu Císařského ostrova. Podle Scheinherra by první etapa trati vedoucí přes řeku k zoo měla být včetně nového mostu hotova do roku 2030. „Po roce 2030 je plánován poslední tramvajový úsek Troja–Bohnice,“ uvedl.
Mezitím nicméně město plánuje vybudovat lanovku, jejíž stavba je výrazně kratší než u tramvaje. Podle dokumentace pro hodnocení vlivu projektu na životní prostředí (EIA) by měla trvat půl roku. „Lanovka je dočasné řešení pro nejkritičtější úsek spojení Praha 6 – Praha 8 přes vodu a stometrovou stolovou horu,“ vysvětlil Scheinherr. „Nerad bych předbíhal s termíny vzhledem k tomu, kolik toho je ještě před námi, ale v roce 2024 se snad už bude lanovka stavět,“ dodal.
Město zatím nevybralo dodavatele stavby, podle dokumentace pro EIA by měla kabiny nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry. Kabiny by měly být klimatizované s vyztuženými podlahami, aby odolaly případnému výbuchu metanu v Ústřední čistírně odpadních vod, nad kterou lanovka povede. Stanice budou v Podbabě, na druhé straně řeky v Troji a v Bohnicích u obchodního centra Krakov. Oproti zvažovaným plánům nakonec trasa nemá vést nad zoologickou zahradou, ale okolo ní.
Nová tramvajová trať.
Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na výstavbu lanovky 1,5 miliardy korun, jízda má trvat sedm minut a kabiny by měly být v méně než minutových intervalech schopné přepravit 2 000 cestujících za hodinu.
Investiční náklady pro stavbu tramvaje pak mají být podle materiálu pět miliard korun, přepravní kapacita obdobná a výstavba má trvat čtyři roky. Město také plánuje do roku 2030 postavit další tramvajovou trať, která Podbabu propojí se Suchdolem.
S plánem stavby lanovky původně přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se pak hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.