Hlavní obsah

Praha chce na přípravu první části metra D poslat skoro miliardu

Foto: Jiří Černický

Takto má vypadat jedna ze stanic budoucí trasy D.

Pražský dopravní podnik dostane od hlavního města na první přípravy stavby metra D 975 milionů korun.

Článek

Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní.

Na přípravu stavby první části trasy metra D z Pankráce do Písnice má jít necelých 975 milionů korun. V polovině loňského roku město s dopravním podnikem zahájilo geologický průzkum, který byl na dvou místech již dokončen a na dalších dvou bude pokračovat do léta příštího roku. Samotná výstavba trasy by měla být zahájena na jaře 2021, původně měla začít už letos v září.

Kvůli pandemii koronaviru se prodloužilo například stavební řízení nebo lhůty pro výběrová řízení. Stavební řízení protáhlo rovněž množství připomínek.

„Před koronakrizí jsme říkali, že bychom chtěli začít stavět letos v září. Podle aktuálního vývoje bychom v optimistické variantě mohli začít stavět na jaře příštího roku, podle pesimistické o půl roku později, to jest na podzim příštího roku,“ uvedl před časem vedoucí oddělení komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík. „Čtvrtou linku pražského metra bychom rádi zprovoznili ve druhé polovině roku 2028, bude ale záležet na tom, kdy budeme moci začít stavět první úsek,“ doplnil.

Podívejte se, jak mají vypadat stanice metra D:

V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je 72,6 miliardy korun a investorem je právě pražský dopravní podnik.

Ten očekává kvůli pandemii covidu-19 letos propad příjmů o asi 1,2 miliardy korun. Do konce letošního července to bylo zhruba 680 milionů. Největší ztráty zaznamenal na tržbách z jízdného, kdy v době nejpřísnějších opatření došlo až k osmdesátiprocentnímu poklesu počtu cestujících.

Dopravní podnik loni vykázal obrat zhruba 20 miliard. Hospodářský výsledek za loňský rok činil po zdanění 869,15 milionu. Na prodeji jízdného utržil podnik 4,46 miliardy a přepravil 1,17 miliardy cestujících. Vlastníkem podniku je hlavní město, které ze svého rozpočtu každoročně dává podniku peníze na provoz. Loni dalo na chod DPP prostřednictvím tzv. kompenzací zhruba 14,58 miliardy korun, což je více než předloni, kdy to bylo 14,31 miliardy korun.

Doporučované