Článek
Na rostoucí loajalitu vůči zaměstnancům a klesající ochotu měnit zaměstnání upozornila personální firma Grafton Recruitment ve svém průzkumu, který provedla v průběhu letošního února a června.
„Obavy z propouštění se projevily i na klesajícím zájmu Čechů měnit práci a rostoucí loajalitě vůči stávajícímu zaměstnavateli. Lidí, kteří si nyní nehledají práci, je o 13 procentních bodů více než v únoru letošního roku,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.
Na loajalitě lidí se podle Součkové výrazně promítla míra vstřícnosti a podpory zaměstnavatele v době nouzového stavu. Vstřícnost přitom dle průzkumu pociťovalo 70 % zaměstnanců, třetina z nich dokonce hovoří o plné podpoře.
Podle společnosti Grafton dosud ovlivnila pandemie pracovní podmínky pro asi 37 % zaměstnanců.
Epidemie také změnila zaměstnanecké preference. Kvůli koronaviru je pro zaměstnance při výběru zaměstnání mnohem důležitější jistota dlouhodobého místa a stabilita. Po výši mzdy je to druhý nejdůležitější faktor.
Jistota má přitom v současné situaci často trochu pokřivený význam, jak potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu společnosti Manpower.
„Jistotu teď nemá nikdo. Ale změna práce znamená už opravdu velkou nejistotu. Jednak nevíte, co vás v nové firmě potká. Další nejistota je, že ve zkušební době může zaměstnavatel kdykoli zrušit vaše pracovní místo bez odstupného,“ říká Halbrštát.
Dodává, že v porovnání s možnou změnou zaměstnání je pro všechny určitě bezpečnější zůstat u dosavadního zaměstnavatele.
„Lidé vědí, že ve svém stávajícím zaměstnání dostanou dvouměsíční výpovědní lhůtu a tři platy odstupného, takže mají celkem pět měsíců na to si najít nové zaměstnání. Což je pro ně větší jistota,“ popisuje.
Nejlákavějším oborem je podle průzkumu IT. Atraktivní je i vzdělávání, výzkum a vývoj, management, logistika a marketing.
„Konkrétně do oboru informačních technologií nejčastěji přecházejí zaměstnanci z cestovního ruchu, administrativy či vzdělávání. Naopak z IT odcházejí pracovníci nejvíce do výzkumu a vývoje, marketingu či managementu. Na dělnické pozice zase lidé nejčastěji přicházejí z gastronomie a cestovního ruchu a dělníci obvykle odchází do logistiky a dopravy,“ upřesňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Doba koronavirové krize ovšem ochotu Čechů měnit obor snížila, a to o 9 procentních bodů.
Podle průzkumu se na dělnické pozice kvůli koronaviru dostávají nejčastěji lidé z gastronomie a cestovního ruchu. Podle Jiřího Halbrštáta je však tento přechod pouze dočasnou záležitostí.
„Zaměstnanci z gastra a cestovního ruchu, kteří museli změnit obor, si zatím zvykají. Teď během léta se jim ale otevřela také různá místa v rámci lokálního cestovního ruchu. Například v lokalitách, jako jsou Krkonoše nebo třeba Máchovo jezero,“ vysvětluje.
Grafton Recruitment také uvádí, že během svého profesního života změnilo pracovní obor 75 % lidí, 49 % v průběhu své kariéry a 26 % ihned po studiu. Nejmenší chuť ke změně mají vysokoškoláci, zejména IT experti a inženýři, největší naopak ženy a zaměstnanci mladší 35 let.