Článek
Co vás osobně naučila pandemie covidu?
Naučila mě, a nejenom mě, to že ten svět kolem nás, na který jsme byli zvyklí, je svým způsobem hrozně křehký. A že i taková věc ho může úplně celý narušit..
Z pohledu finančních výsledků ale pandemie Avastu pomohla, v prvním pololetí se čistý zisk zvedl o čtrnáct a půl procenta. Zvedl se i počet uživatelů jako takových, nebo jen počet těch platících?
Zvedl se i počet uživatelů klasických. A zvedl se samozřejmě i počet uživatelů, kteří platí. Myslím si, že to souvisí s tím, že řada lidí začala pracovat z domova a je potřeba nějakým způsobem komunikaci přes počítač chránit.
A kolik máte v tuto chvíli uživatelů?
V tuto chvíli máme víc než 430 milionů.
Jaký je podíl platících uživatelů?
Liší se to země od země. Například v Severní Americe nebo severní Evropě se počet platících uživatelů blíží deseti procentům, ale jsou země, kde jsou to jedno, dvě procenta. V průměru je to asi pět procent.
Neuvažujete o tom, že byste služby zdarma zpoplatnili?
Neuvažujeme – my si těch uživatelů velice vážíme. Pro nás jsou užiteční a výhodní i z řady dalších důvodů. Kdykoliv v budoucnu se mohou stát platícími a navíc počítač, který má nainstalován Avast je místem, kde je možno monitorovat co se děje. A když se tam vyskytne škodlivý kód, tak na to i nějak zareagovat. A je velký rozdíl, jestli máte takových vstupních bodů deset milionů, nebo víc než čtyři sta milionů.
Kdy bude Avast světová jednička?
Co se týká počtu uživatelů, myslím si, že světová jednička už jsme. Co se týká finančních výsledků, tam jsme, tuším, dvojka. Hned za Symantecem.
Akvizice? V minulosti jsme ukázali, že je umíme
Chcete být světovou jedničkou? Je to váš cíl?
Myslím si, že to není náš primární cíl. Primární cíl je, aby se firmě dařilo a aby rostla bez ohledu na konkurenci.
Není tato covidová doba příležitostí k růstu i formou akvizic a dalších nákupů?
Samozřejmě, že o různých akvizicích uvažujeme. Rozhlížíme se po světě. Už v minulosti jsme dokázali, že to umíme. Když jsme v roce 2016 koupili AVG, bylo to docela velké sousto. Je ale fakt, že AVG byla jedna z obrovských akvizic a zatím není na stole žádná podobná takhle veliká.
A menší?
Když se naskytne příležitost, tak by asi k nějaké akvizici dojít mohlo. Ale zatím není nic konkrétního.
Zmínil jste, že tím, jak lidé pracují víc z domova, přibývá rizik. Z vašeho pohledu, kde jsou teď ty největší kybernetické hrozby?
Stále existují všechny ty hrozby, co existovaly před rokem. Ale jsou určitě nasazovány v daleko větší míře. Třeba velice populární ransomware - škodlivý program, který zašifruje data na počítači nebo v celé síti, a potom požaduje výkupné.
V několika posledních případech si dokoce útočníci citlivá data stáhli a říkali, že když nezaplatíte, můžou je zneužít nebo zveřejnit. To se stalo tady v několika nemocnicích a zašifrovaná byla i firma Garmin.
Tyto útoky se dají naplánovat velice věrohodně. Když budu znát jméno vašeho šéfa a jeho jménem vám napíšu e-mail, co máte udělat, uděláte to. A home office k tomu přispívá. Pokud totiž sedí šéf u vedlejšího stolu, zeptáte se ho, jestli to opravdu máte udělat.
O kolik procent ty útoky vyrostly?
Já bych řekl, že tento typ útoků možná až o nějakých 40 procent.
Chůvička, router nebo televize? Riziko!
Vy varujete i před hrozbami, které představují spotřebiče chytrých domácností. Co tady hrozí?
Problém je ten, že víc a víc zařízení je připojeno k internetu. Stále je to ale spotřební zboží, kde bezpečnost nikdy nebyla na prvním místě. I když si koupíte drahou televizi, je to model, který se prodává letos. A příští rok, až bude model další, už nebude podporovaný. Kdyby se tam za rok objevila nějaká bezpečnostní díra, nikdo ji nebude opravovat.
Přitom celá vaše domácnost je zabezpečená tak, jak je zabezpečené to nejslabší zařízení. Mohou to být dětské chůvičky, domácí kamery, televize, nebo domácí routery, přes které jdou veškeré informace. Ten problém je stejný. Navíc spousta uživatelů používá k zabezpečení heslo nastavené výrobcem a všeobecně známé.
My jsme vymysleli modul, který se jmenuje Omni. Připojí se do domácí sítě a je schopen monitorovat, co se v té síti děje. Jakmile začne třeba chůvička komunikovat s nějakým serverem v Číně, je modul schopen to zablokovat, ohlásit a podobně.
Jaký je o to zájem?
V současné době to nabízíme s operátory v Americe a zájem je docela slušný.
Tady v Evropě to ještě není?
Myslím, že v Itálii máme s některým operátorem smlouvu. Ale prostě je to věc, která se rozjíždí. Samozřejmě to nebezpečí stoupá každým rokem.
Budoucnost záleží i na popularitě Windows
Jaké výzvy má teď Avast před sebou?
Je jich celá řada, ať už jde o nové hrozby, které přicházejí z internetu. Další výzvou je samozřejmě i vývoj a co bude v dalších letech. Windows jsou tady s námi už 25 let a je otázka, jak bude vypadat trh s osobními počítači nebo operačními systémy Windows, na kterých je Avast dominantní.
Na druhou stranu si myslím, že tím, jak je celá společnost víc a víc závislá na internetu a sítích, tak si ti špatní hoši budou stále hledat cesty, jak se dostat k datům a k uživatelům. Že i v dalších letech bude v této oblasti co dělat.
Americké nadaci Billa a Melindy Gatesových jste v rámci boje s covidem-19 věnovali dvanáct milionů dolarů. Proč právě této nadaci?
Management a board Avastu se rozhodl, že (i prostřednictvím nadačního fondu Avast) věnuje na boj s covidem-19 obrovskou částku dvaceti pěti milionů dolarů. Dlouho jsme přemýšleli, jak to udělat, aby to mělo co největší dosah a smysl. Částku jsme rozdělili na tři části. Ta největší, dvanáct milionů dolarů, šla na podporu vývoje testů, které by byly laciné, rychlé a spolehlivé. Myslím, že to je nejlepší boj proti takovým virům. Dalších osm milionů jsme věnovali na vývoj vakcíny. Celé to zastřešuje organizace CEPI. Podporuje zhruba sto vývojových týmů pro vývoj vakcíny. To je podstatné, úspěšná vakcína může pomoci vrátit se co nejdřív k normálu. Zbylých pět milionů jsme se rozhodli investovat hlavně v zemích, kde jsme nejvíc zastoupení. To je Česká republika plus Anglie.
Máme i nadační fond Avast, který dlouhodobě pomáhá. Každoročně dostává od Avastu zhruba sto milionů korun, je to druhá největší firemní nadace.
Jak se teď vaší nadaci daří?
Myslím si, že získala velkou prestiž. Třeba v oblasti paliativní péče udělala neuvěřitelné množství práce. Nejen finanční pomocí, ale i tím, že byla schopná dostat k jednomu stolu odborníky, ale i třeba zástupce zdravotních pojišťoven a ministerstva, a vedlo to k legislativním změnám.
Budete nadaci ještě víc podporovat?
Nadace působí hlavně v České republice. A je fakt, že s prostředky a lidmi které má, je už od určité hranice těžké najít smysluplné projekty jenom v České republice. Takže je možné, že v budoucnu se Avast zaměří i na nějaké další země. Jsme globální firma, tak by ta pomoc byla také víc globálnější.
Do práce chodím. Je tam výborná kantýna
Vy sám chodíte do práce každý den?
Tak teď nechodím. Ale jinak, když jsem v Praze, tak ano, snažím se tam být denně. Myslím si, že je tam úžasná atmosféra, je tam spousta mladých chytrých lidí, je tam úžasná komunikace a výborná kantýna.
Já jsem se ptala na ty výzvy Avastu. Ale jaké výzvy jsou před vámi? Vybudoval jste s Eduardem Kučerou světovou firmu, jste v top ten žebříčku dolarových miliardářů.
Mě baví Avast jako takový. Mám dvě dcery, ale prostě Avast je takové moje třetí dítě. S Edou (Kučerou) jsme měli obrovské štěstí na to, jací lidé jsou kolem nás, kam až jsou to schopní posouvat. Před deseti lety nikdo nečekal, že by se to povedlo až do takovéhle míry. Takže mě to baví pozorovat. A být toho součástí. To se nikdy neomrzí.
A co vás osobně letos čeká?
Tenhle rok je takový divný celý… Ale Avastu se podařilo přeplout těmi rozbouřenými vodami velice dobře. A nám se letos narodila druhá vnučka. To je radost. A baví mě angažovat se i v různých filantropických projektech a podporovat nezávislá média a podobně. Pořád je co dělat. A když koukám kolem sebe, dělají mi radost jak Avast, tak nadační fond.