Článek
Společnosti PPL se během uplynulé sezony podařilo doručit rekordních 10 milionů zásilek. To je celkově o 50 procent více zásilek než o rok dříve. „Nejen sezona, ale i celý loňský rok byl pro celý logistický trh atypický, právě kvůli současné pandemii a neustále se měnícím vládním opatřením. To vše velmi často prověřovalo naše kapacity tím nejdrsnějším způsobem, ale na druhou stranu přinesly tyto výzvy řadu vylepšení a urychlení projektů. Abychom dodrželi kvalitu i přes rekordy, doručení probíhalo ve dvou hlavních vlnách i večer,“ říká Petr Horák, generální ředitel PPL CZ, s.r.o.
Během uplynulé sezony Češi pokračovali v trendu, který přepravní společnosti zaznamenávají v průběhu posledních několika let – a to, že si nechávají zasílat zásilky přímo do výdejních míst, tzv. Parcelshopů.
„Stále více lidí tuto službu využívá a my očekáváme, že tento trend bude pokračovat i v roce 2021,“ dodává Horák.
Z celkového objemu to byly 2 miliony zásilek, které si příjemci nechali zaslat právě do výdejních míst a sami si je tam pak vyzvedli. V současné době má PPL po celém Česku více než 2300 partnerských Parcelshopů.
Doručování na výdejní místa začala více používat i Česká pošta. Její služba Balíkovna v uplynulém roce doručila zákazníkům přes tři miliony zásilek, třikrát více než v roce 2019. Každý desátý balík doručovaný před Vánoci Českou poštou směřoval právě do Balíkovny. Důvodem je hlavně výrazné zvýšení dostupnosti této služby. Balíkovna za jediný rok rozšířila počet svých výdejních míst o 2000.
Nový rok ve znamení investic
Přes silné turbulentní období, vládní restrikce a těžko odhadnutelný vývoj pandemické situace plánuje společnost PPL v roce 2021 navýšení kapacit. Chystá řadu investic a novinek v oblasti rozvoje a zkvalitňování svých služeb na trhu v Česku, ale i v oblasti zahraniční přepravy.
A PPL není jediná v oboru, která si v loňském roce připsala na konto rekord. Vzhledem k striktnímu uzavření prodejen a služeb byla česká populace odkázána téměř výhradně právě na internetové nákupy a dopravce, kteří jim zboží dováželi.
Konkurence rozšiřuje byznys
Například balíkový přepravce GLS rozšíří mezinárodní třídicí centrum v Jihlavě. Jako letošní výzvu si klade Vánoce. Během nich se bude snažit zvýšit objem zpracovaných zásilek o polovinu. Do podzimu přistaví halu za 12 milionů eur (v přepočtu za víc než 300 milionů korun) a plánuje další rozšíření areálu.
„Výstavba nové haly přinese zvýšení kapacity o 50 procent již v této etapě, do budoucna se bude jednat až o 2,5násobek stávající kapacity,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
GLS Czech Republic, s.r.o.
GLS Czech Republic, s.r.o., je dceřinou společností General Logistics Systems s centrálou v nizozemském Amsterodamu. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina podle zprávy působí ve čtyřech desítkách zemí, má k dispozici vice než 70 centrálních a regionálních třídicích středisek a přes 1400 dep. Ve fiskálním roce 2019/20 přepravila GLS podle zprávy 667 milionů balíků.
Konkurenční Zásilkovna věří v růst na dvojnásobek
Úspěšný český přepravce podnikatelky Simony Kijonkové hlásil už před Vánoci řadu rekordů. Kromě nejvyššího obratu je tu zatím historicky nejvyšší počet přepravených zásilek. Dosavadní rekord z roku 2019, 390 tisíc balíčků za den, firma překonala už před koncem roku. A oznámila další metu, 550 tisíc balíčků za 24 hodin a 800 tisíc za celou skupinu Packeta, do které Zásilkovna patří.
I přes občasné obtíže a stížnosti zákazníků ohledně doručení letos překonala číslo 40 milionů zásilek za rok. Ten příští vyhlíží opět dvojnásobný, zakladatelka a spolumajitelka Packety mluví za rok 2021 až o 80 milionech balíků.
Zásilkovna a Packeta
Zásilkovna je součástí skupiny Packeta, která působí ve všech zemích EU, dále ve Švýcarsku, v Rusku, na Ukrajině a v USA.
Obrat skupiny byl v roce 2019 téměř 1,3 miliardy korun, počet přepravených zásilek překonal 19 milionů kusů.