Článek
Do Londýna ve středu dorazil první britsko-čínský nákladní vlak. Za osmnáct dní překonal cestu dlouhou přes 12 tisíc kilometrů, během které po kolejích propojil významné obchodní středisko I-wu v čínské provincii Če-ťiang a Barking ležící ve východním Londýně.
Pokud by vás zajímala trasa, po které vlak putoval, pak si můžete odškrtnout Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Polsko, Německo, Belgii a Francii. Odtud vyrazil tunelem pod kanálem La Manche na Ostrovy. Kdyby náklad plul po moři, trvalo by to dvakrát tak dlouho, uvedla agentura Reuters.
Putování do Británie je součástí strategie, kterou v roce 2013 pod sloganem „Jeden pás – jedna cesta“ (tedy One Belt – One Road) představil čínský prezident Si Ťin-pching. Oznámil, že komunistická mocnost bude pracovat na novém propojení Číny s Euroasií. Jde o monstrózní projekt, který kromě výstavby železničních tratí počítá i se stavbou silnic a s budováním nových přístavů. Do budoucna pak má jít i o čínskou síť ropovodů a plynovodů.
Provozovatelem vlaku je společnost InterRail Group sídlící ve Švýcarsku. „Dnešek nám dokázal, že můžeme dostat vlak z Číny do Británie za dobu kratší než 18 dní,“ řekl Reuters ředitel společnosti Carsten Pottharst. „Teď záleží na tom, kolik nákladu povezeme z Británie do Číny.“
První vlak „na zkoušku“ je vůbec testem, zda bude o službu zájem. Provozovatelé vlaku tvrdí, že aniž by dávali na spoj kamkoli reklamu, mají v tuto chvíli už přes padesát poptávek.