Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Výsledek práce specialistů z hlavního města Walesu byl založený na datech z otevřených zdrojů, což znamená, že vědci neměli přístup k žádným nadstandardním sledovacím nástrojům jako například tajné služby. Analýza tak přímo nemůže ukázat, kdo za sledovanými komentáři stojí a odkud je na internet nahrál. O tom, že jde o operaci ruského státu, ale podle autorů jasně svědčí vysledované návaznosti. O práci v pondělí hojně informovala zejména britská média.
Analýza poukázala na aktivitu trollů v komentářích západních médií, kteří přidávají komentáře podporující Rusko a vládu prezidenta Vladimira Putina a naopak brojí proti Spojenému království, USA a dalším západním spojencům. To má v konečném důsledku ovlivňovat názory lidí na Západě i v Rusku.
Trollové uškodí venku a pomůžou doma
Manipulační systém má podle vědců z Cardiffu dvě hlavní fáze. V té první trollové jednoduše píší komentáře pod články zejména o světové politice dotýkající se přímo či nepřímo Ruska. V druhé o těchto komentářích publikují článek ruskojazyčná a státem ovládaná média. Třetí fází, které se ale práce detailně nevěnovala, je podle vědců nejspíš šíření a posilování vlivu těchto článků skrze dezinformační weby a účty na sociálních sítích.
Výzkumníci si podle vedoucího profesora Martina Innese nejprve všimli podezřelé aktivity u článků referujících o rostoucím napětí mezi Ruskem a Ukrajinou letos v dubnu. Od té doby pomocí techniky sledující podobné vzorce v komentářích našli podobné stopy pod 242 články v 32 médiích a 16 zemích. Týkalo se to například britského deníku The Times, amerického Washington Post, německého Spiegelu nebo italských novin La Stampa.
U médií, která v komentářích pracují s mechanikou lajků, se jich podle výzkumníků u příspěvků s proruským tónem objevovalo neobvykle hodně. Posledním dílem do skládačky, který ukazuje, že jde o skutečně koordinovanou činnost, jsou pak články ruských státních médií, které na základě komentářů píší pro ruské publikum.
BBC pro lepší představu vypíchla jeden příklad trollího procesu z poslední doby. Ten začal pod článkem na webu britského bulvárního deníku Daily Mail poté, co minulý měsíc Tálibán zvítězil v Afghánistánu. Pod článkem bylo asi 2500 komentářů a několik z nich bylo podle vědců součástí ruské kampaně. Ruská státní média pak na jejich základě publikovala článek s titulkem „Britové přirovnali vítězství Tálibánu ke konci západní civilizace“. A podobných článků podle analýzy ruská média vydala nejméně 18.
Zranitelná média
Podle Innese výzkum jeho týmu neukazuje jen strategii ruských trollů v praxi, ale i velkou zranitelnost velkých médií. „Důležité na tomto výzkumu je to, že ukazuje, jak tyto druhy médií mohou být a jsou zneužívány v téměř průmyslovém měřítku,“ řekl Innes BBC. Ta k tomu dodává příklad jednoho čtenářského účtu, kde vědci od června vysledovali 549 změn jména a 69 změn bydliště.
Ruská kampaň podle Innese těží z faktu, že zatímco sociální média vynakládají značné úsilí, aby profesionální falešné účty odhalila, tradiční mainstreamová média se chrání méně. „Byla tady tendence myslet si, že ovlivňovací operace se točí jen kolem falešných profilů na sociálních sítích, jako jsou Twitter nebo Facebook,“ řekl Innes s tím, že realita je zjevně jiná.