Hlavní obsah

Povodí prodloužilo plavební sezonu na Baťově kanále

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Povodí Moravy letos o dva týdny prodloužilo plavební sezonu na Baťově kanále, na plánované opravy mezi Veselí nad Moravou a Vnorovy tak bude mít méně času.

Článek

Nemělo by to ale omezit následující plavební sezonu, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí státního podniku Petr Chmelař.

Povodí prodloužilo letní režim plavebních komor kvůli pandemii koronaviru až do konce září, plavby totiž na jaře začaly později. Komory navíc budou v provozu i dva víkendy v říjnu. Poté je v plánu druhá etapa oprav kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy. „Letos jsme úspěšně bez omezení dokončili opravy úseku mezi železničním mostem a silničním mostem ve Veselí nad Moravou, ihned po ukončení plavební sezony musíme pokračovat dále až k hospodářskému mostu Vnorovy. Prodloužení letošní sezony nás kromě našich vlastních prostředků stálo hlavně drahocenný čas, proto se do práce musíme pustit hned, jak ukončíme komorování, protože v žádném případě nechceme omezit příští plavební sezonu,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Letošní sezona potrvá v letním režimu, kdy se komoruje každý den kromě pondělí, do konce září. V říjnu půjde o první dva víkendy a pátky, které jim předchází. Poté povodí dočasně přeruší plavební provoz v kanálovém úseku od železobetonového hospodářského mostu Vnorovy po železniční most tratě Veselí nad Moravou - Brno. „Plavební kanál v tomto úseku zahradíme zemní hrázkou a vypustíme až po plavební komoru Vnorovy I. Jedná se prakticky o pokračování oprav, které jsme zahájili vloni, jen jsme to rozdělili na dvě etapy tak, abychom nemuseli omezovat plavební sezonu. Po snížení hladiny v korytě odstraníme nánosy a provedeme opravy opevnění lomovým kamenem. K omezení plavby však v opravovaném úseku během hlavní plavební sezony 2021 nedojde,“ uvedl ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek.

Stavební práce na téměř dva kilometry dlouhém úseku jsou v plánu do konce dubna příštího roku. Následně se přesunou mimo koryto Baťova kanálu na břehy, kde stavaři dokončí opravy na korunách hrází a následně uvedou okolní terén do původního stavu. Tyto práce podle povodí nebudou mít vliv na plavbu a rekreaci v plavební sezoně 2021. Náklady na obě etapy oprav jsou 53 milionů korun, financovány jsou ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí. Částečně vede korytem Moravy a od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru. V budoucnu je v plánu trasu prodloužit až do Kroměříže na jedné straně a na druhé až do Hodonína, čímž by délka kanálu přesáhla 75 kilometrů.

Doporučované