Článek
British Airways, Ryanair a easyJet požádaly o soudní přezkum vládního rozhodnutí, které podle nich bude mít „ničivý dopad na britský cestovní ruch, ekonomiku a tisíce pracovních míst“.
Podle dopravců neexistují vědecké důkazy, podle kterých by přísná karanténní politika zabránila dalšímu přenosu nemoci covid-19. Odmítli také možnost tzv. leteckých můstků neboli speciálních koridorů, díky kterým by do země mohli cestovat lidé ze zemí s nízkým rizikem přenosu nákazy bez povinnosti podstoupit dvoutýdenní izolaci. Ke kritice vlády se pak připojili i někteří členové Labouristické strany.
“Informed by the science”, but she won’t publish it, will she, despite repeatedly promising to do so. Go @British_Airways @Ryanair @easyJet! https://t.co/QlBlAmH1dz https://t.co/fFN35bgt7p
— Ben Bradshaw (@BenPBradshaw) June 12, 2020
Aerolinky požadují, aby se vláda vrátila ke své předchozí karanténní politice, podle níž museli do izolace jen cestují z vysoce rizikových zemí. „To by bylo nejpraktičtější a nejefektivnější řešení. Umožnilo by státním zaměstnancům soustředit se na další a závažnější problémy, které vyplynuly z pandemie. Také by sladilo politiku Spojeného království s velkou částí Evropy, která otevírá své hranice v polovině června,“ stojí v prohlášení.
Karanténní opatření, která vláda tento týden přijala, stanoví, že všichni příchozí s výjimkou zdravotníků nebo řidičů nákladních vozů musí vyplnit formulář, do kterého uvedou místo, kde se budou po dobu dvou týdnů izolovat. Nařízení platí pro Brity a návštěvníky z cizích zemí. Pokud ho poruší, čeká je pokuta.
Podle British Airways, easyJetu a Ryanairu jsou nová britská pravidla pro cestující paradoxně přísnější než ta, kterým podléhají lidé s pozitivním testem na covid-19. Nakažení nemusí pravidelně ohlašovat polohu místa, kde se nacházejí.
„Doufáme, že do konce tohoto týdne proběhne právní přezkum, ale záleží na soudech,“ uvedl v pondělí šéf Ryanairu Michael O'Leary pro deník The Telegraph. „Je to iracionální opatření, které způsobí výrazné ekonomické škody britskému cestovnímu ruchu a poškodí miliony pracovních míst.“
Praktické zastavení veškeré vzdušné dopravy, které zavedla většina vlád světa ve snaze zastavit další šíření koronaviru, těžce zasáhlo všechny letecké společnosti. Aerolinky po celém světě očekávají ztráty v celkové hodnotě 84 miliard dolarů, tedy téměř 1,98 bilionu korun. Některé již vyhlásily bankrot, jiné propustily tisíce zaměstnanců. Naděje na záchranu letní sezony tak závisí na uvolnění přísných pravidel.