Článek
Některé vtipy hovoří o tom, že v Žabovřeské ulici se brněnští řidiči naučili „zipovat”. Část velkého městského okruhu se ve zmíněné lokalitě zužuje ze tří do jediného jízdního pruhu. Je to jedno z nejkritičtějších dopravních míst v Brně. V ranní i odpolední špičce tam lidé stráví desítky minut v kolonách. Po letech útrap a odkladů teď na řidiče čeká dobrá zpráva.
O prázdninách v Žabovřeské ulici začnou pracovat dělníci. Stavba za dvě a půl miliardy korun bude rozdělená do dvou částí. „Jestli nepřijdou žádné neočekávané komplikace, první etapa odstartuje na přelomu července a srpna. Potrvá dvacet měsíců,” sdělil náměstek brněnského primátora Richard Mrázek, který je zodpovědný za dopravu.
V první části se stavbaři pustí do úseku mezi mimoúrovňovou křižovatkou pod Královopolskými tunely a vyústěním budoucího tunelu ze skály. „Tato etapa bude stát přes 400 milionů korun. Tři čtvrtiny částky pokryje Ředitelství silnic a dálnic,” sdělil jeho mluvčí Jan Rýdl. Zbytek doplatí město.
Ve druhé etapě dělníci mimo jiné prorazí půlkilometrový tunel pro tramvaj. Stavba se má částečně časově krýt s první etapou, podle silničářů začne v polovině příštího roku. Bude logisticky i finančně náročnější. Podle původního zadání má trvat pět let, ale stavbaři mají za úkol dobu co nejvíce zkrátit. „Teoreticky může být stavba kompletně hotová v roce 2022,” dodal Mrázek.
Až na několikadenní výjimky zůstane v Žabovřeské ulici zachovaný provoz v jednom pruhu pro každý směr. Řidiči se však musejí připravit i na uzavírky a zdlouhavé objížďky přes městské části Jundrov a Žabovřesky. „O situaci se neustále bavíme se správci silnice i zástupci města. Společná veřejná debata pro Žabovřesky a Komín je naplánovaná na 25. června. Tam se lidé dozvědí další detaily,” sdělila jundrovská starostka Ivana Fajnorová.
V době rekonstrukce tramvajové trati bude v dotčeném úseku zavedený provizorní provoz po jedné koleji, zastávky v Bráfově ulici dopravní podnik přesune asi o 150 metrů směrem do města.