Hlavní obsah

Koronavirus Škodu Auto nezastavil. Nový šéf odhalil plány na příští rok

Rozhovor se šéfem Škody Auto Thomasem Schäferem.Video: Zuzana Hodková

aktualizováno •

Rozhodně neuvažujeme o zastavení výroby kvůli covidu, říká nový šéf Škody Auto Thomas Schäfer. Ve velkém rozhovoru dodal, že chce do vedení přivést ženu. Nejvyšší šéf VW Herbert Diess prý vidí ve Škodovce nejvyšší potenciál růstu.

Článek

Thomas Schäfer je nejmladší šéf Škody Auto v novodobé historii. Rodilý Němec se ve svých padesáti letech ujal vedení mladoboleslavské automobilky v době, kdy prochází těžkostmi ve výrobě kvůli covidu a zároveň transformací směrem k elektromobilitě.

„Lidé si budou muset zvyknout na můj trochu jiný manažerský styl. Nechci čekat na reporty, rád se ptám napřímo a chodím tady do kantýny,“ směje se muž, který do Česka přiletěl z JAR, odkud zodpovídal za výrobu VW prakticky na celém africkém kontinentu.

Firmu příští rok čeká uvedení nového elektromobilu, pravděpodobně kupé odvozeného od současného modelu Enyaq, dostala nově na starosti region severní Afriky pro celý koncern VW a Thomas Schäfer by také rád viděl v jejím vedení poprvé ženu. Přinášíme druhou část rozhovoru s předsedou představenstva Škoda Auto. Ve videu se můžete podívat na jeho celé znění.

Jaké je postavení Škody Auto v rámci skupiny Volkswagen?

Jsme cennou značkou. Jsme považováni za značku, která vyrábí velmi funkční auta, která mají zákazníci rádi. Navíc tato auta mají rádi i lidé z naší skupiny. Například Herbert Diess, ředitel koncernu VW, uvedl, že Škoda je značka, která má nejvyšší potenciál růstu. Vezmeme ho za slovo.

Jak teď firmu ovlivňuje současná pandemie koronaviru?

Samozřejmě, že naší absolutní prioritou je, aby se naši zaměstnanci vyhnuli riziku nákazy. Vytvořili jsme soubor asi 80 bezpečnostních opatření a myslím, že se ukazuje, že fungují, protože v závodě nedošlo k propuknutí nákazy. Když ale vidíte ta čísla v Evropě nebo i tady v České republice, opravdu všude hrozí, že kvůli nemocem a karanténám nemusí být dost zaměstnanců.

Vy máte dost lidí?

Ano, dosud ano, pracujeme naplno.

Naplno ale neznamená, že je výroba stejná jako loni?

To ne. Museli jsme zavést hygienické přestávky, během kterých je potřeba vyčistit pracovní prostor a lidé si více odpočinou. Jinak ale pracujeme na tři směny. Problémy jsou však i s dodavateli. Někde ty dodávky skutečně vázly a vše bylo na poslední chvíli. Náš tým ale odvádí skvělou práci a fungujeme. Jsme rádi, že nedošlo k vypnutí celé ekonomiky.

Mluví se o tom, že zvažujete zastavení výroby…

Ne, absolutně ne. Potřebujeme každou vteřinu, na naše auta čeká mnoho zákazníků. Navíc to opravdu není potřeba. Máme opatření, která fungují, a není důvod továrny zavírat. Jediné, co by mohlo způsobit problémy, jsou výpadky v dodávkách dílů. Jinak nic. Do Vánoc chceme, aby vše běželo normálně.

Jaká je nyní výroba ve srovnání s loňskem? Říjen 2019 proti říjnu 2020?

Pokles je zhruba 20 procent. Kvůli již zmíněným přestávkám v práci, které musíme dělat.

Jen kvůli přestávkám? Protože podle škodováckých odborů jste měli problémy se softwarem u nové Octavie. Je to již vyřešeno?

To je běžný problém, ke kterému dochází, když přecházíte na nový model. Je jedno, jestli jde o motor, převodovku nebo cokoliv jiného. Problémy ale byly vyřešeny a zákazníci jsou spokojeni.

A jaké jsou v současné době čekací doby, zejména u Škody Octavia?

Záleží na modelu. Octavia je velmi žádaná, prodává se nejlépe, tam to mohou být tři až čtyři měsíce. Z pohledu výrobce je to dobré. Z pohledu zákazníka už tolik ne. Snažíme se auta vyrábět co nejrychleji, ale doba je složitá a my jsme šťastní, že vůbec můžeme ve výrobě pokračovat.

Jak pandemie koronaviru ovlivní vaše letošní finanční výsledky?

Když pandemie začala, omezili jsme náklady, které nejsou nezbytně nutné, pečlivě jsme řídili ty další a snažili se mít finanční hotovost. To nám alespoň pro teď umožnilo být ziskoví. Ale samozřejmě - každé nevyrobené auto, každá minuta uzavření závodu, představuje katastrofu. Zatím máme štěstí. Jsme silní a jsme finančně zdraví. Tento rok nebude pro nikoho skvělý, ale přinejmenším ho ukončíme ve zdraví a jsme připraveni na ten příští.

Jaké tedy budou tržby za rok 2020?

Na to je příliš brzy. Nevíme, zda dojde k dalšímu lockdownu zde nebo v Evropě. Zeptejte se mě znovu na začátku prosince.

Jsme lodivodi se všemi na palubě

Tento týden ve Škoda Auto začíná kolektivní vyjednávání. Změní se výše odměn a mezd?

Ne. Kolektivní vyjednávání se netýká finančních záležitostí, ale délky pracovní doby, výročních bonusů a podobně. Jednali jsme o tom s KOVO a myslím, že letos je nutné nastolit rozumný přístup. Čelíme tu většímu problému, než abychom bojovali jeden s druhým. Dohodli jsme se na rozumném partnerství a jsem si jist, že dohoda bude pro obě strany dobrá. Letos nebude mít nikdo „kouzelné Vánoce“, problém jsme zatím nepřekonali a před koronavirem se musíme mít na pozoru. Naší absolutní prioritou je proplout pandemií jako lodivodi se všemi na palubě.

Ovlivní pandemie nějakým způsobem uvedení na trh nových modelů?

Chceme, aby naše hlavní projekty pokračovaly a mají prioritu. I během prvního lockdownu tyto týmy pracovaly. K jedinému zpoždění došlo v Indii, tam se nemohlo cestovat a nemohli jsme tam naše zaměstnance vyslat. Tam budou vozy uvedeny na trh o čtyři týdny později. Tomu se ale dnes nejde vyhnout.

Jaké modely tedy plánujete na příští rok?

Stále se připravuje několik verzí Octavie, model 4×4, model RS, tyto verze budou postupně uváděny na trh. Pak je tu samozřejmě Enyaq. Náš hit, který by měl vše změnit. První elektromobil ze Škody. V dalším roce přijde i nová Fabie, pro tu se musí rozjet výroba.

Kolik nových modelů se tedy chystáte představit?

To záleží na definici nového modelu. Zcela nové modely budou v příštím roce představeny dva a na ně budou navazovat další verze.

Chystáme nový elektromobil

A tyto dva nové modely budou jaké?

Jeden z nich Fabia a druhý elektromobil.

Kdy dojde k jeho uvedení na trh?

V druhé polovině příštího roku.

Bude to čistý elektromobil?

Ano. (Podle informací SZ Byznys půjde pravděpodobně o SUV kupé odvozené z Enyaqu, pozn. red.)

Zpět k modelu Enyaq. Jaké máte představy ohledně prodejů?

Enyaq jde teď do výroby, začne se prodávat hned na začátku příštího roku. Věříme, že po něm bude velká poptávka.

Jak chcete přesvědčit zákazníky, aby si koupili elektromobil - mnohem dražší vůz s mnohem menším dojezdem?

Dojezd Enyaqu je 510 kilometrů na jedno dobití, což je mnohem více než mnoho zákazníků potřebuje.

Ano, ale cena je vyšší.

To je pravda, ale vůz se bude na evropském trhu prodávat dobře. Stojí méně než 30 000 euro, je větší než Kodiaq, interiér je prostorný, je stejně dlouhý jako Octavia. Je to velké auto za cenu, která je nyní v daném segmentu absolutně konkurenceschopná. Skutečně si myslím, že toto auto bude velký úspěch.

Chceme malý elektrický vůz

Co to znamená z pohledu prodejů?

V první fázi plánujeme vyrábět okolo 70 000 automobilů. Vždy je ale možnost výrobu zvýšit. V současné době je ovšem celosvětově nedostatek baterií následkem velkého přechodu od spalovacích motorů k autům na baterie. Znamená to převrat v celém odvětví a vše tak bude poněkud trvat. My jsme pro tento model dobře připraveni. Jen musím znovu zdůraznit, že potřebujeme více elektromobilů. V blízké budoucnosti je chceme uvést na trh a teď na tom pracujeme.

Jaké jsou tedy vaše plány v oblasti elektromobility?

Určitě potřebujeme něco menšího, menší plně elektrický vůz. To je teď další výzva. Věřím ale, že svět se bude měnit rychleji, než si myslíme, a když se třeba podíváme do roku 2026 až 2027, budeme muset posoudit celé naše portfolio a analyzovat, které modely bude možné elektrifikovat. V celém odvětví to bude znamenat radikální změnu.

Automobilky v Evropě musí do elektromobility hodně investovat, může to ovlivnit jejich konkurenceschopnost vůči ostatním světovým výrobcům?

Ne všechny automobilky to přežijí, to je realita. Když se podíváte do minulosti, už dost jich zaniklo. Je to přirozený vývoj. Můj hlavní cíl ale je, aby tu Škoda byla dalších 125 let. Je důležité vědět, jakým směrem se odvětví vyvíjí, včas investovat a provést transformaci. A já si myslím, že zdejší tým v tomto ohledu postupuje správně. Máme výhodu, že jsme součástí Volkswagenu. Věřím, že pokud to nějaká skupina v budoucnosti zvládne, bude to skupina Volkswagen a Škoda.

Jak elektromobilita změní výrobu Škoda Auto?

Rozhodli jsme se, že nebudeme stavět nový závod pro výrobu elektromobilů, budeme je integrovat do stávajících výrobních linek. V závodě ale budou zapotřebí změny - co se týče přípravy na novou výrobu. Elektromobil je mnohem těžší než běžný vůz. Musíme proto hodně investovat do nového zařízení. Postupně tak všechny naše továrny přeměníme na elektromobilitu. Bude to pár let trvat, ale je to nutné. Není jiná alternativa. Bude to stát peníze, ale do nových modelů musíte vždy investovat. Třeba příští rok do nové Fabie. Teď alespoň známe směr, kterým se budeme ubírat, a s investicemi jsme již začali.

Jak velké investice to jsou?

Kdybychom chtěli postavit nový závod pro výrobu 340 tisíc aut ročně, stálo by to 750 milionů eur. Myslím, že jsme pro transformaci současných linek na výrobu elektromobilů investovali asi 80 milionů eur. Naštěstí jsme nedávno postavili novou lakovnu. Pokud by tomu tak nebylo, stálo by to asi dalších 100 milionů eur. Jsou to velké peníze, ale to je život a vy se musíte přizpůsobit. Pokud se odvětví vyvíjí směrem k elektromobilitě, je nutné jít s dobou. Nechceme být jedněmi z těch, kteří zaspali, nedokázali se přizpůsobit technologickým změnám. To bychom skončili. Aniž bych uváděl konkrétní příklady, v historii takových najdete mnoho.

Emisní limity letos splníme

Další výzvou, která teď před vámi stojí, jsou emisní limity .

Je to velký úkol. Limity jsou přísné a nařízení přišlo rychle. Letos to ale zvládneme.

Splníte tedy emisní cíle?

Ano. Je to kvůli covidu sice trochu boj, protože výroba se zpozdila, ale zvládneme to. Udělali jsme potřebné investice do technologií a jsme připraveni.

Výrobci automobilů nyní procházejí obrovskými změnami – ať už jde o covid nebo elektromobilitu. Kdy se domníváte, že to skončí a vrátíme se opět do nového normálu?

Myslím, že v nadcházejících šesti až sedmi letech nás čekají roky plné velkých změn. Výrobní cyklus a vývoj nových modelů běžně trvá tři až čtyři roky, tedy bude to trvat jeden a půl výrobního cyklu. Myslím si, že tak někdy v roce 2030 bude svět vypadat úplně jinak. Možná dřív, ale to vše je jen věštění z křišťálové koule. Jsou před námi velké úkoly.

Před nástupem do Škoda Auto jste pracoval v Jižní Africe. Jak tu můžete zúročit tam získané zkušenosti?

V Jižní Africe šlo o průkopnickou práci - zahájili jsme výrobu v zemích jako je Rwanda, Uganda a Nigérie. Domnívám se, že pro Škodu se podobné příležitosti nabízejí i v severní a východní Africe. Teď to tam zkusíme, už jsme mluvili o možnostech v Egyptě. To je třetí největší země Afriky s 80 miliony lidí. Uvidíme, zda zkušenosti z rozvíjejících se trhů budu moci využít zde ve Škodě a na těchto trzích. Proč ne.

Chci ženu do představenstva

Jaké jsou vaše osobní plány pro další měsíce?

Z hlediska profesního bych si přál ukončit tento rok pozitivně - tak, abychom to zvládli a v dalším roce se dostali na novou úroveň. Říkám tomu „Škoda New Level“. Pro můj tým to znamená, že odvedl skvělou práci, ale nyní je čas postoupit dál. Není hotovo, není čas na oddech. A jaká je ta další úroveň? Musíme pokračovat v tom, co jsme dělali dobře, šlápnout na plyn a zrychlit, hledat nové trhy a vést si dobře v regionech Ruska, Indie a severní Afriky. A já si dal svůj osobní úkol, protože jsem zjistil, že v představenstvu není jediná žena.

Změníte to?

Ano. Musíme s tím něco udělat. Potřebujeme rozmanitost. To jsou změny, které připravujeme. Náš tým bude také víc pracovat s digitálními technologiemi. Je před námi mnoho úkolů a jsem rád, že tuto společnost mohu vést v tak náročné i úžasné době. jde o velkou změnu, ke které v historii automobilového průmyslu ještě nikdy nedošlo.

Doporučované