Článek
V pátek ráno se spouští rezervační systém na očkování pro seniory. Kampaň, která je má k vakcinaci přesvědčit, je ale stále v nedohlednu.
Její přípravu si vzal na starosti přímo Úřad vlády, zatím ale ani nevypsal tendr na marketingovou agenturu, která má návrhu kampaně zpracovat. „Zadávací řízení se má zahájit v nejbližších dnech,“ řekl pro Seznam Zprávy Vladimír Vořechovský, vedoucí odboru komunikace Úřadu vlády.
Kampaň samotná by se měla rozběhnout až v polovině února. Tedy ve chvíli, kdy už minimálně dva týdny poběží registrace k očkování nejen pro seniory, ale i pro celou veřejnost. A sedm týdnů poté, co byly v Česku naočkovány první vakcíny. „Vše musí být podle zákona, v tomhle je stát trochu těžkopádný,“ hájí postup Vořechovský.
Stát řeší očkovací kampaň doslova pět minut po dvanácté. Záměr připravit ji přitom vláda schválila už v říjnu loňského roku. A experti varují, že zpoždění nahrává dezinformátorům, kteří svoji vlastní - protiočkovací - kampaň spustili již dávno.
Kreativní agenturu chtějí mít ve Strakově akademii vybranou v druhé polovině ledna, pak přijde na řadu Ministerstvo zdravotnictví. „Ti následně vysoutěží mediální agenturu, která s vítězným konceptem bude pracovat v médiích,“ popisuje postup Vořechovský.
Kreativní část kampaně připravovaná Úřadem vlády bude stát 3,5 milionu bez DPH, Ministerstvo zdravotnictví pak má na nákup prostoru v médiích schváleno 50 milionů korun.
„Toto rozdělení kompetencí vyplývá ze smlouvy o spolupráci mezi Úřadem vlády a Ministerstvem zdravotnictví,“ potvrdila mluvčí resortu zdravotnictví Barbora Peterová.
Mezi premiérem Andrejem Babišem a ministrem zdravotnictví Janem Blatným panují ohledně podoby kampaně neshody. Ministerstvo zdravotnictví se o zahájení kampaně pokusilo začátkem loňského prosince, kdy v tištěných médiích vyšel odborníky i veřejností kritizovaný inzerát s injekční stříkačkou.
Babiš práci ministerstva označil za katastrofální a vyzval ho, aby „si našlo pořádné marketéry“. Později ministerstvo oznámilo, že ruší připravovanou kampaň za 38 milionů korun, která měla být spuštěna od ledna. A že na podobě kampaně bude odteď spolupracovat právě s Úřadem vlády.
Rozhodli jsme se zakázku na kampaň ke covid-19 zrušit z důvodu změny celkové strategie. Na obsahu jsme začali spolupracovat se @strakovka, která naváže spolupráci se skupinou předních komunikačních agentur sdružených pod AKA, @APRA_Prague a dalšími.
— Ministerstvo zdravotnictví (@ZdravkoOnline) December 18, 2020
Andrej Babiš se posléze prohlásil koordinátorem očkování a znovu zopakoval kritiku, že Blatného ministerstvo má zpoždění s přípravou kampaně.
Na konci prosince Babiš představil video, které dalo dohromady několik komunikačních agentur. „Pár dní před příchodem vakcíny do České republiky jsme díky úžasné flexibilitě iniciativy komunikačních agentur a vstřícnosti tří celoplošných televizí zvládli ještě během vánočních svátků odvysílat v primetimových časech spot, který byl vyroben k příležitosti příchodu vakcíny,“ uvedl Vořechovský.
Od té doby se ale s přípravou viditelně nepokročilo. Plánovaná celostátní kampaň, na jejíž start se bude ještě minimálně měsíc čekat, musí být podle Vořechovského především flexibilní. Měla by umět reagovat i na nepředvídatelné události, jako je například výpadek dodávek vakcín.