Článek
Když před dvěma lety dorazil do Česka prezident Si Ťin-pching, strhlo to lavinu slibovaných čínských investic. Jedna z nich budila údiv hned - měla hodnotu třicet miliard a velmi krátkou dobu k dokončení.
Šlo o obří překladiště u jihomoravského Hodonína, kam měly po Dunaji a řece Moravě doplouvat lodě se zbožím. Hodonín by se tak stal centrem říční dopravy ve střední Evropě.
Jenže jak už Seznam ukázal v červnové reportáži, ačkoli se překladiště mělo otvírat už v letech 2019 nebo 2020, nic se neděje. Radnice si stěžovala, že s ní zástupci investorské společnosti DOE Europe od vyhlášení záměru nekomunikují. A zástupce firmy nechtěl o stavu projektu mluvit.
Pavel Stefanovič z firmy DOE Europe teď ale potvrdil, že velkolepý plán je na mrtvém bodě. Pro překladiště je potřeba obchvat Hodonína - aby kamiony se zbožím nejezdily přes město. A jak říká místostarosta Jiří Janda z ČSSD, vybudování obchvatu není v nejbližších letech aktuální.
Pravda je, že terminál vyvolal pochybnosti od začátku. Součástí bylo i nákladné rozšíření řeky Moravy směrem do Dunaje. Firma DOE Europe nabízela, že tuhle náročnou akci zvládne s pomocí nikdy neupřesněných čínských investorů.
Více informací najdete v reportáži v úvodu článku.