Hlavní obsah

Pošta opouští „středověk". Doručovatelům za balíky bude možné platit kartou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Stále nejde na poštách platit jakoukoli kartou? A půjde to někdy? Odpovídá šéf České pošty Martin Elkán.

 

Reklama

Šéf České pošty Martin Elkán vysvětluje, proč ne všechny pobočky přijímají karty libovolných bank.

Článek

Generální ředitel slibuje, že Česká pošta představí novinky, aby pro lidi fungovala lépe. O plánech největšího státního podniku se Martin Elkán rozpovídal v pořadu Výzva, jehož písemný přepis nyní nabízíme.

Co vám naposledy přišlo poštou? 

Naposledy? Naposledy mi přišla pohlednice on-line, naše skoro nová služba, kterou mi poslal jeden ze zaměstnanců prostřednictvím mobilního telefonu. Vyfotil a dostal jsem do kanceláře pohled.

Ale většinou už poštou spíš chodí složenky a podobně „zábavné" věci.

Balíky, to, co si člověk objednává přes e-shop, tak samozřejmě využívám rovněž Českou poštu. A pošta chodí dobře.

Předpokládám, že adresu šéfa má poštovní doručovatel zatrženou červeně a nedovolil by si ji minout. Přesto - znáte určitě ty klasické stížnosti: Adresát nezastižen, přestože byl celý den doma. Až druhá výzva ve schránce, ačkoliv první nikdy nedorazila. Co s tím děláte? Jak s tím bojujete?

Ono to má dva rozměry. Jeden rozměr je ten, že ač možná někdo bude pochybovat, tak přesto doručujeme stále kvalitně. Není to o systému. Stále plníme parametry doručení přes 92 procent do druhého dne u listovních zásilek. Ale to, co teď momentálně řešíme, je nedostatek zaměstnanců v některých lokalitách. Především v těch větších městech, kde nám třeba chybí mezi 20 až 30 procenty lidí.

Druhá věc je, že vždy jde o kvalitu lidí. To záleží často i na vedoucím. Takže úkolem pro nás je zvýšit kvalitu lidí a nabrat nové. I když samozřejmě situace na trhu práce nám zrovna nenahrává.

A co jim chcete nabídnout? Je to náročná práce, setkávání často s dost protivnými lidmi a zároveň průměrný plat na poště nedosahuje ani celorepublikového průměru. Takže je to neodolatelná nabídka: Pojďte k nám dělat, budete dřít, ale budete mít málo peněz?

Já si myslím, že práce na poště je krásná práce. Je to kontakt s lidmi. My hodně sázíme na tradici, může to znít jako klišé, ale i na srdce. Máme dlouholeté pošťáky, kteří za poštu dýchají. A to mimochodem vede jiné firmy k tomu, aby se nám je snažily přetáhnout. Jsou to totiž velmi loajální zaměstnanci.

Co s tím? Za poslední tři roky jsme jen do mezd přidali 2,5 miliardy korun. Česká pošta byla významně podinvestovaná, a to musíme postupně napravit, abychom byli atraktivnější zaměstnavatel.

A plánujete další zvyšování mezd?

Určitě. Je to součástí našeho strategického plánu. V něm musíme plánovat mzdy, ale třeba i objednávku od státu. Tady si dovolím odbočku. Často čtu nebo slýchávám, když se v novinách objeví, že pošta dostala od státu 800 milionů korun, že bychom si raději měli snížit platy a ne dostávat nějaké dotace.

Ale to je nepochopení toho, že za tyto peníze si stát objednal službu, že se bude doručovat i tam, kde to není ekonomicky smysluplné. Kdyby si třeba objednal tyto stoly, udělal veřejnou zakázku, dostal tyto stoly, přišla faktura, tak ji zaplatí. A totéž je to s poštovními službami. Stát si vydefinuje rozsah, kolik chce mít poboček, jakou kvalitu doručování. Jen v minulosti jsme nedostávali za tyto služby zaplaceno. Dlouhodobě by toto nepřežila žádná firma. Samozřejmě se to projevilo na mzdách, podinvestovanosti a na stavu České pošty.

A teď se podařilo změnit zákon a konečně pošta za tyto služby dostane normálně zaplaceno. Přesto pořád ještě bojuji s tím, že by Česká pošta neměla dostat tyto finanční zdroje, mně to přijde prostě absurdní.

Dobrá. Zákonem je teď dáno, že ty peníze dostanete, dostanou je lidé? Kolik chcete přidat pošťákům?

My jsme přidali v letošním roce skoro šest procent. Pro příští rok máme naplánováno okolo čtyř procent, ale ještě se to dopočítává. Zároveň plánujeme investice do pracovního prostředí, aby se lidem u nás dobře pracovalo. Musíme rekonstruovat pobočky, modernizovat automobilový park. Je toho hodně, co máme před sebou.

Tu image bezvadného zaměstnavatele vám ale nabourávají odbory. Vy jste mluvil o loajálních zaměstnancích, ale odbory často křičí, že je špatné pracovní prostředí, špatné pracovní podmínky. Naposledy dokonce podávaly trestní oznámení kvůli zastrašování před stávkou. Máte plány, jak posílit tento sociální smír, jak lépe komunikovat s odbory?

To je zajímavá otázka. Máte pravdu v tom, že já když objíždím republiku, navštěvuji jednotlivé provozy, tak zaměstnanci, když se jich ptám, co by změnili na České poště, co by chtěli upravit, tak mi říkají: Pane řediteli, změňte to, ať se o nás nepíše tak ošklivě.

A bohužel musím říct, že minoritní odborové organizace se velmi významně podílely na tom, že o České poště se pozitivně nepsalo. My s nimi pravidelně komunikujeme, mají možnost se na cokoliv zeptat, my jim představujeme programy, plány, které máme. Co se týče té stávky, jejich požadavek na konci minulého roku byl nesmyslný. Dva a půl tisíce na hlavu by zničilo jakoukoliv firmu. To jsou v našem případě miliardy v rozpočtu, které nemáme.

Snažili jsme se to vysvětlit, většina odborových svazů to pochopila, někteří ne. Prostě zachovaly se tak, jak se zachovaly, bohužel jediným výsledkem bylo to, že se o České poště nepsalo hezky.

Výzva Adama Junka: Kompletní rozhovor s Martinem Elkánem.

Když se vrátím k vašim službám. Zavádíte tak zvanou Balíkovnu, což má být služba, kde si člověk automatizovaně na základě kódu vyzvedne svou zásilku. Má to být konkurence Uloženkám a Zásilkovnám. Není to vlastně takový úkrok od klasických poštovních služeb? Přece jenom já si představuju, že ten pošťák s koženou brašnou mi balík přinese.

Zákazníci si mohou vybrat. Mohu si vybrat, jestli chci, když si objednám zásilku na internetu, jestli ji chci doručit do vlastních rukou, nebo jestli ji chci na poštu. A Balíkovna je jeden z trendů, který trh vyžaduje. A my jsme touto formou chtěli zjednodušit, zrychlit vyzvedávání zásilek. Je to jakési přednostní odbavení balíků, nebudete k tomu potřebovat občanský průkaz, bude stačit čtyřmístný kód. Přijdete na poštu, ťuknete na vyvolávací systém, nasměruje vás to do Balíkovny, zadáte tyto dva údaje, vyzvednete si balík a můžete jít domů.

Toto jsou trendy, kdy se snažíme přizpůsobit zákazníkovi. Samozřejmě k tomu můžeme doplnit i změnu doručení, prostřednictvím mobilní aplikace nebo webu, kdy si klient může vybrat čas nebo jiné místo, kam chce zásilku doručit.

A nedalo by se to nějak automatizovat? Třeba ve velkých městech se dost těžko stíhají otvírací hodiny pošt. Pakliže pošta zavírá v šest, já skončím v práci o půl sedmé, tak to fakt nestihnu.

Ale my máme ve větších městech přepravní místa, kde je provoz do osmi hodin do večera a můžete si tam zásilku nechat doručit nebo si ji přesměrovat na pozdější čas doručení domů.

Ještě k tomu odklonu od tradičních služeb. Zkoušeli jste rozsáhlý doplňkový prodej, který se neosvědčil, pro ostravský magistrát zajišťujete korespondenci kolem pokut, je tu vaše dceřiná společnost ČP Security. Teď chcete nabízet úřadům službu Bezpečného úložiště, jakéhosi zabezpečeného cloudu. Kde to skončí? Co ještě přijde? Jaká je vlastně pošta budoucnosti?

My nemůžeme čekat, nebo nechceme, aby naším jediným zákazníkem byl stát. Tedy čekat, v jakém rozsahu si objedná univerzální službu pro občany. Musíme hledat další příležitosti, které na trhu jsou. Máte pravdu, že my teď postupně budeme spouštět řadu služeb, u nichž vidíme potenciál.

Takže ano, pro ČP Security je to svoz hotovosti. Bezpečné úložiště je zase něco, po čem dlouho volala samospráva, a tak jim to nabízíme. Zkrátka snažíme se naslouchat tomu, co chce zákazník.

Na druhou stranu nejsem příznivcem toho, aby se Česká pošta pouštěla do různých projektů jenom proto, aby někdo neřekl: Oni nic nedělají a jenom čekají, že dostanou nějaké peníze. Staré heslo: Ševče, drž se svého kopyta, by mělo platit.

Naším úkolem tak je smysluplně využít našich výhod. Což je třeba široká pobočková síť, kterou můžeme nabídnout partnerům, ať už jde o distributory elektřiny, plynárny nebo další podobné firmy.

Vy se hodláte vrhnout i do televizního vysílání. Co bude vaše televize vysílat? ČP TV?

Není to úplně v tom pravém slova smyslu televizní vysílání, je to spíš youtubová verze. Možnost, jak zákazníkům představit různé věci, s nimiž se mohou na České poště setkat. Ať už to bude představení Balíkovny nebo návod, jak si přesměruji zásilku. Uvidíme jakou to bude mít odezvu. Ale berte to tak, YouTube je moderní forma komunikace a my nemůžeme stát opodál.

Si to úplně představuji, jak večer přijdu domů a řeknu si, pustím si ČP TV Muže za přepážkou. Zpět k vážnějším tématům. Jednoznačně příštích deset let, pokud se bavíme o budoucnosti České pošty, bude na pobočkách finanční služby nabízet ČSOB. Původně jste uvažovali, že byste si sami pořídili bankovní licenci. Proč k tomu nedošlo, proč jste se vlastně vydali tou cestou exkluzivity? Dodnes na poště bylo více partnerů, ať už jde o Raiffeisenbank, Českou pojišťovnu nebo Home Credit…

My jsme zvažovali různé modely spolupráce. Provedli jsme pečlivou analýzu, jestli bychom neměli mít vlastní banku. Nakonec jsme se rozhodli pro podobný model jako máme doteď, tedy formu partnerství. A vyhlásili na to tendr. A nejlepší podmínky, a to na všechny služby, dal náš dosavadní největší partner.

Víte, Česká pošta má 25 let zkušeností na bankovním trhu. V podstatě se dá říct, že to je standardní poštovní služba, protože klienti zvlášť v menších lokalitách očekávají, že si vyřídí i finanční služby na poště, protože jinde nemají šanci.

A ta 25letá zkušenost nám mimo jiné i ukázala, že střídání jednotlivých kampaní a partnerů není úplně ideální pro poskytování těchto služeb na poště. Často se partneři střídali z týdne na týden, zákazníci byli zmatení, pro zaměstnance to rozhodně nebylo komfortní.

My teď díky té smlouvě navíc rozšíříme počet specializovaných míst s finančními službami, napojíme systémy banky a pošty. Což ve výsledku znamená, že klient dostane lepší a rychlejší služby. A pro nás je ta smlouva výhodnější i po finanční stránce, než byla ta současná.

ČSOB se také zavázala investovat stamiliony korun do rozvoje spolupráce, přesto neplánujete, že by se na každé poště dalo zaplatit libovolnou kartou. Všude lze platit pouze kartou ČSOB a pak je asi 700 poboček, kde přijmete kartu libovolné banky. Není to v dnešní době trochu podivné?

Pravdou je, že dlouho u nás nebylo možné zaplatit jinou kartou než vydanou skupinou ČSOB. My jsme teď v průběhu tří let zavedli možnost použít libovolnou kartu na 700 pobočkách a vyhodnocujeme poptávku a využitelnost této služby. Ona je to totiž dost nákladná záležitost.

Od začátku července ale postupně vybavujeme balíkové doručovatele terminály, aby mohli lidé při doručení platit kartou. Což vlastně znamená, že bude u nás možné platit na mnoha místech prostřednictvím balíkového doručovatele.

Možná by mohl odpoledne doručovatel sedět na poště s tím terminálem…

Také mě to napadlo, ale uvidíme. Nevylučuju to, ale opravdu musíme zvážit ty ekonomické důsledky.

Tak je zvažte a já vám děkuji za rozhovor.

Já moc děkuji za pozvání.

Reklama

Související témata:

Doporučované