Hlavní obsah

Pošta má úřad na kolečkách. Lidé v autě vyřídí vše jako v kamenné pobočce

Foto: Česká pošta

Nápad nového konceptu mobilní pošty vznikl v době jarní koronavirové krize, kdy nebylo jasné, jak rychle se podaří pobočky pošt otevřít. V minulosti v Česku fungovaly poštovní pobočky v autobusech či aviích, skončily v druhé polovině 90. let minulého století.

aktualizováno •

Česká pošta chystá na venkově zavedení pojízdných poboček v automobilech, které budou mít plnohodnotnou funkci poštovní kamenné pobočky. Uvnitř vozu má doručovatel vybavení včetně trezoru na peníze. Klient bude stát venku.

Článek

Testování mobilní pošty začne 1. října v obcích v okolí Dobrušky na Rychnovsku a následně v obcích na Bruntálsku.

Auta jsou upravena tak, aby mohla fungovat jako plnohodnotné poštovní přepážky. Uvnitř vozu má doručovatel vybavení včetně trezoru na peníze. Klient bude stát venku a před nepřízní počasí jej ochrání markýza. U přepážkového okénka je i automatický dávkovač anticovidové dezinfekce.

„Jedná se o zajištění prodeje poštovních produktů a služeb v místech, kde je například pošta uzavřená nebo kde poštovní pobočka není dostupná, ať už z důvodu výskytu nemoci, nebo že zde pobočka není zřízená. Vozidla mají ve spolupráci s obcemi nastavený jízdní řád a pravidelně v daném intervalu přijedou na stanovené místo,“ uvedla na webu Česká pošta.

Foto: Česká pošta

Pojízdná pošta by měla především zajistit služby v místech, kde je pobočka pošty dočasně uzavřena, například kvůli nákaze covidem-19 nebo rekonstrukci.

Mobilní pošta nabídne všechny služby, které jinak poskytují pobočky pošty na venkově. „Půjde tedy o plnohodnotnou náhradu za kamennou pobočku, která nabídne jednak poštovní produkty a jejich podání či vydání a jednak finanční produkty, ceniny a zboží a dále vybrané ostatní poštovní služby a služby Poštovní spořitelny,“ dodala Česká pošta.

Pro otestování pilotního provozu byly vybrány lokality Dobruška a Dvorce u Bruntálu a jimi obsluhované obce. „Provoz zahájíme v obou lokalitách od 1. října. Cílem pilotního provozu je ověření alternativní formy obsluhy našich klientů v praxi a zmapování jejich preferencí,“ uvedl Miroslav Štěpán, ředitel divize státní poštovní služby České pošty. „Věřím, že se mobilní pošta stane téměř plnohodnotnou náhradou například uzavřené pobočky z důvodu krizových situací nebo rekonstrukce.“

Mobilní pobočku by měla pošta využívat i v oblastech, kde poštovní pobočka vůbec není. To je právě příklad obcí Semechnice, Bačetín a Pohoří v okolí Dobrušky, kde mobilní pošta bude obsluhovat asi 1 500 obyvatel.

Foto: Česká pošta

Mobilní pošta v prvních dvou vozech vznikla přestavbou dodávkových automobilů Peugeot Boxer. Každý vůz přišel včetně přestavby na necelý milion korun.

Mobilní pobočka nyní primárně ze strategického pohledu naplňuje koronavirová opatření vlády – tedy důraz na to, aby byla Česká pošta připravená na druhou vlnu. Z dlouhodobého koncepčního pohledu má jít o nástroj, který pomůže k větší udržitelnosti a rozvoji venkova.

Podle hradeckého hejtmanství je dostupnost poštovních služeb jednou ze základních podmínek kvalitního života na venkově. „Mobilní pošta umožní obyvatelům i té nejmenší vsi v kraji, aby si vyřídili všechny potřebné záležitosti, aniž by museli jezdit do velkých měst. Věřím, že se pilotní projekt povede a Česká pošta bude tuto nadstavbu svých stávajících služeb dál rozšiřovat a rozvíjet,“ uvedl pro ČTK hradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD).

Doporučované