Článek
V budově Sovových mlýnů na břehu Vltavy, kde muzeum Medy Mládkové sídlí, visí největší soukromá sbírka Františka Kupky na světě. „Bál jsem se velmi. V určitou chvíli hrozilo, že chytne celý objekt. Nebál jsem se jenom o muzeum, ale hlavně i o paní Medu Mládkovou, která v prostorách muzea bydlí. Je jí už skoro 101 let a na jejím stavu je věk znát. Informaci jsem jí podal a jsem rád, že je v bezpečí,“ říká Pospíšil.
To, že muzeum neshořelo, ale podle Pospíšila neznamená, že má vyhráno: „Když jsme se začali nadechovat a radovat se, že nás korona nezabila, přišla takováhle obrovská rána. Kdyby to mělo vést k tomu, že bude muzeum třeba půl roku zavřené, tak sice sbírky přežily, ale přichází ekonomická smrt muzea.“ Během koronavirové uzávěrky přišlo o osm až deset milionů korun.
Nemáme rezervu
Nejde jen o vstupné, zavřené shopy s upomínkovými předměty, ale i Werichovu vilu a hotel Meda, který pomáhá muzeum financovat. Státní pomoc zatím nepřišla. Klíčové bude, za jak dlouho se podaří obnovit normální provoz, hlavně nově otevřenou společnou výstavu děl Alfonse Muchy a současného českého autora Pasty Onera.
Pokud se to nepodaří, je jednou z možností muzeum zavřít, připustil Pospíšil: „Nemáme rezervu, muzeum je sice privátní, ale nikoli komerční, negeneruje zisk. Co vyděláme na vstupném, investujeme do nákupu nových uměleckých děl, vydávání knih, pořádání výstav. Na konci jsme vždycky na nule.“
Ať magistrát převezme odpovědnost
Příčinu požáru, který zachvátil včera odpoledne technické zázemí muzea, šetří policie. „Chceme, aby magistrát převzal morální odpovědnost. Objekt zapálil člověk, který za město svařoval nějaké dráty, nezapálil to zaměstnanec Musea Kampa. Tlačím na úředníky, aby vymysleli nějaký provizorní provoz,“ říká Jiří Pospíšil.
Podle předběžného vyšetřování muzeum zapálil opravář, který přišel na obhlídku objektu. Když viděl rozbité panty, začal je rovnou svařovat, aniž by práci kdokoli objednal, uvedl pro Seznam Zprávy zdroj z magistrátu, podle kterého muž v žádném smluvním vztahu s magistrátem nebyl.
Při sváření se vzňalo obložení. Plameny se sice až k obrazům nedostaly, škody ale umí napáchat i kouř a zplodiny. Kupkova díla, ale i kolekci děl českých emigrantů a konstruktivistů a také obrazy Alfonse Muchy, které si muzeum zapůjčilo z UMPRUM, proto od rána ohledávají restaurátoři. Do zítřka bude jasno, jaké jsou škody a zda je nutné obrazy očistit.
„Sbírka má nedozírnou hodnotu, můžeme se hádat, zda je to tři, čtyři nebo pět miliard, ale o to nejde. Zničila by se umělecká díla, která nelze nahradit. Zničily by se studie, bez nichž není možné Kupkovo dílo analyzovat,“ vypočítává možné škody blízký přítel Medy Mládkové.