Článek
Právě v těchto dnech si řada řidičů kupuje papírovou dálniční známku na rok 2020 a lepí ji na čelní sklo. Měli by si to náležitě užít. Je to zřejmě naposledy, co se touto činností, náročnou na jemnou motoriku, budou zabývat.
Na rok 2021 si totiž stejně jako Slováci nebo Maďaři máme kupovat takzvané elektronické viněty. Nicméně přechod na moderní systém, v němž časový kupon je jen virtuální povahy, budí podobné obavy jako v minulých dnech spuštěné mýto pro nákladní auta a autobusy.
Rok před ostrým startem e-vinět panují pochybnosti, jak vůbec bude nový systém fungovat a kdo bude za co odpovědný.
Podle původního plánu, jak o něm v září hovořili úředníci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), měla být výstavba systému rozdělena na šest dílčích zakázek, aby nebyl stát tolik závislý na jediném dodavateli. Přitom zahájení všech soutěží mělo proběhnout v říjnu a listopadu.
Zatím však bylo oficiálně spuštěno jediné výběrové řízení. Jde o zakázku na dodavatele, který bude v celostátní distribuční síti zabezpečovat „fyzický“ prodej elektronických vinět (lidem, kteří nechtějí nebo nemohou využívat e-shop). Tato soutěž, kde se čeká účast například České pošty, byla odstartována poslední říjnový den. Od té doby žádný jiný tendr na stránkách SFDI zveřejněn nebyl.
Vzhledem k dlouhým lhůtám při vyřizovaní očekávaných námitek neúspěšných uchazečů hrozí, že se soutěže nepodaří včas dotáhnout do konce. Nicméně ředitel SFDI Zbyněk Hořelica tvrdí, že proces probíhá podle stanoveného harmonogramu.
„Pokračujeme teď zakázkami, které spadají do režimu utajení, proto se neobjevují na profilu zadavatele,“ reagoval Hořelica na dotazy Seznamu. Nic bližšího o utajovaných zakázkách neuvedl. Z dříve poskytnutých informací nicméně vyplývá, že by se mělo jednat o veškeré klíčové součásti systému a také výběr systémového integrátora. Tady SFDI chce kvůli údajným požadavkům ze strany bezpečnostních složek dodavatele vybírat na základě výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek.
Jisté je to, že dopravní fond během minulých týdnů přehodnotil své plány. Hovoří o tom i zdroje Seznamu. „Ukázalo se, že tam musí být nastavena zcela jasná odpovědnost. Není možné, aby byla rozmělněna na více subjektů, jak to bylo původně navrženo. Některé doplňkové služby sice může dělat odlišný dodavatel, ale ten základ musí mít jednoho tatínka,“ říká nejmenovaný expert, který se na posuzování celého projektu podílel.
Změny a snížení počtu zakázek nakonec připouští i ředitel Hořelica. Dvě klíčové zakázky na hlavní komponenty systému, původně oddělené, by měly nově skončit v rukou jediného dodavatele. Tento jediný subjekt by tak měl vytvořit webový portál, e-shop, zabezpečit provoz systému, jeho kontrolu, reporting, clearing a také evidenci vozidel osvobozených od placení poplatků (to jsou například vozidla policistů, celníků, záchranných složek, také auta zdravotně postižených a vozidla na ekologický pohon).
„Rozhodli jsme se pro výhodnější řešení kvůli technologické provázanosti celého systému a omezení případných problémů v rámci napojení jeho jednotlivých částí,“ vysvětluje Hořelica důvody dodatečného sloučení zakázek. „Jsme přesvědčeni, že všechno stihneme tak, aby přechod na elektronické dálniční známky od 1. ledna 2021 proběhl v pořádku,” dodává optimisticky, byť někteří úředníci z Ministerstva dopravy odhadují, že budování systému má nyní půlroční skluz.
Lidé ze SFDI se vůči kritice o údajné dlouhodobé nečinnosti brání tím, že s vlastní přípravou zakázek museli vyčkávat až novelu zákona, která přechod na elektronické známky zavádí, podepíše prezident. A to se stalo až letos 20. srpna.
Většina výběrových řízení podle Hořelici probíhá. Teprve ale na začátku příštího roku začne fond v tendru hledat firmu, který dodá vozidla pro kontrolu úhrady časového poplatku (s tím se původně počítalo také v říjnu). Souběžně i dodavatele vybavení pro tyto vozidla a v neposlední řadě subjekt, jenž vybuduje platební bránu.
Jak to bude s novými známkami
Elektronickou dálniční známku si bude moci každý koupit přes mobilní aplikaci, v e-shopu nebo v síti obchodních míst.
Známky zůstanou roční, měsíční a desetidenní, cena se měnit nemá.
Kontrolu bude provádět přímo v provozu Policie ČR a Celní správa ČR pomocí kamer umístěných ve vozidlech, mimo ně nebo na mýtných branách.
Stát očekává zvýšení výběru poplatků díky efektivnější kontrole a snížení počtu neplatičů.
Byť Hořelica tvrdí, že vše stihnou v termínu, neoficiální zdroje hovoří o nervozitě, jež kvůli elektronickým dálničním známkám i ve vedení Ministerstva dopravy panuje. V sázce je pět miliard, které se takto od majitelů osobních aut každoročně vyberou (u mýta je to přes deset miliard).
Ministr dopravy Vladimír Kremlík, jenž by měl o přípravách systému informovat poslance kontrolního výboru, oficiálně však žádné problémy také nepřipouští. „Já to nepodceňuji, to vás mohu ujistit. V tuto chvíli ale nemám žádnou relevantní indicii, která by říkala: Nestihne se to,“ uvedl v minulých dnech na dotaz Seznamu šéf resortu, jenž funkci převzal na konci dubna.
Zatímco u mýtného systému může argumentovat tím, že stále prověřovaná soutěž na dodavatele se uskutečnila bez jeho účasti, u e-vinět padá už daleko větší část odpovědnosti na něj.
Jisté je, že k papírovým dálniční známkám se už vracet nelze. Zákon s tím nepočítá.