Článek
Podle několika návrhů různých poslanců by zprostředkovatelé museli nově uzavírat smlouvy jen s řidiči, kteří mají licenci k provozování taxislužby. Zároveň by měli povinnost evidovat údaje o každé jízdě. A to celý rok poté, co zákazníka svezou.
Uber přitom alespoň oficiálně tvrdí, že taxislužbu neposkytuje – jde prý pouze o zprostředkování spolujízdy.
Poslanec Pavel Čihák z hnutí ANO chce zprostředkovatelům, kteří poruší zákon, ukládat pokuty až 700 tisíc korun. I dopravci, již někoho svezou jen příležitostně, by měli jízdy zaznamenávat a ve vozidle mít knihu jízd. „Pravidla musí platit pro všechny," řekl Čihák.
Poslanec se netají tím, že svými návrhy podporuje postoje pražského magistrátu. Právě Čihákova stranická kolegyně, pražská primátorka Adriana Krnáčová, bojuje za co největší omezení Uberu.
Čihák chtěl, aby jeho návrhy podpořil hospodářský výbor - to se ve středu nestalo kvůli tomu, že většina členů výboru se zdržela. Chtějí, aby se k věci vyjádřil ještě podvýbor pro dopravu. Poslanci budou o silničním zákonu ve druhém čtení hlasovat už příští týden.
Poslanci Františku Laudátovi (TOP 09) se nelíbí, že služby jako Uber nepodléhají regulaci jako ostatní taxikáři. „Vzniká tím tak nerovné postavení na trhu taxislužby jak vůči klasickým taxislužbám, tak i vůči ostatním zprostředkovatelům, kteří však zajišťují přepravu osob prostřednictvím legálních taxikářů,“ uvedl poslanec. Jako příklad odpůrci Uberu nejčastěji uvádějí podobnou službu Liftago, která jezdí s licencovanými taxikáři.
Co nezvládl ministr, zkusí poslanci
Původně chtěl služby typu Uber omezovat už předkladatel novely silničního zákona – ministr dopravy Dan Ťok. Nakonec ale ustoupil a přes svůj úřad poslancům vzkázal, že nepodporuje ani jejich návrhy. Několik sporů o sdílenou ekonomiku v tuto chvíli řeší soudní dvůr EU a Ťok chce počkat na výsledek.
Vláda si navíc nechává zpracovat analýzu, jak by měl stát se sdílenou ekonomikou, kam nepatří jen Uber, ale i služby jako Airbnb, právně naložit. Část poslanců požadovala, aby Ministerstvo dopravy novelu raději odložilo nebo stáhlo k přepracování. Nelíbí se jim, že novela nové způsoby taxislužby vůbec neřeší. Zástupci ministerstva to ale odmítli.
Sociální demokrat Václav Zemek by jízdy v autech bez taxametru, které si zákazník objedná přes elektronickou aplikaci, naopak umožnil. „Technologie jde dopředu a nemůžeme před tím zavírat oči," řekl Zemek.
I jeho pozměňovací návrh by ale částečně zkomplikoval jednoduchý proces, na kterém dnes Uber funguje – tedy zavolat mobilní aplikací auto, bez dalšího nasednout a na konci jízdy zaplatit. Podle Zemkova návrhu by lidé, kteří si taxi objednají přes aplikaci, nemohli platit hotově. Poslanec je ale přesvědčen, že o velký zásah nepůjde - většina uživatelů Uberu stejně platí kartou.