Článek
Je to změna, kterou téměř nikdo nechce. Policie, Ministerstvo dopravy ani pojišťovny. Ale několik poslanců ANO se rozhodlo, že ji prosadí stůj co stůj.
Ve Sněmovně nyní opět ožil návrh, aby si lidé nemohli vybírat podle svého odtahovou službu, když mají nehodu nebo se jim porouchá vůz. Pokud návrh projde, v důsledku by znamenal zabetonování monopolu pro úzký okruh firem, které už dnes – například na dálnici D1 – odtahové služby díky smlouvě se státem poskytují.
Návrh monopolizující odtahové služby se dva roky snažil prosadit poslanec ANO Josef Kott. Neúspěšně. A teď se toho ujal jeho kolega Milan Feranec – už načetl v tomto smyslu svůj pozměňovací návrh do projednávaného zákona o silniční dopravě.
„Všichni víme, jak je nepříjemné stát na D1 kvůli tomu, že některé odtahovky jezdí k nehodám pozdě,“ říká poslanec Feranec, proč je potřeba systém odtahových služeb změnit.
Nyní má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro odtahy na dálnici D1 vysoutěženy tři firmy. Ve smlouvě se mimo jiné zavázaly, že auto po nehodě nebo třeba rozbitá svodidla dokážou odstranit do půl hodiny (náklady pak platí řidič).
Souběžně ale stejnou službu nabízejí pojišťovny. Klasický případ: řidiči se rozbije auto, volá asistenční službu své pojišťovny – a ta na místo vyšle svou odtahovku (náklady se hradí z povinného ručení).
Změna poslance Ferance spočívá v tom, že k haváriím na dálnicích by povinně vyjížděly jen odtahovky nasmlouvané ze strany ŘSD. I policista by měl – zjednodušeně řečeno – povinnost volat z místa nehody jen tyto firmy. Nikoho jiného.
Příklady jsou, ale nemám je
Od roku 2019, kdy se tento nápad poprvé mezi poslanci ANO ve Sněmovně objevil, jsou argumenty zastánců stejné: jiné firmy než ty, které nasmlouvá ŘSD, neposkytují službu tak kvalitně. Jezdí prý k nehodám pozdě a na D1 se pak kvůli tomu zbytečně stojí.
Nikdy však zastánci těchto plánů neukázali tvrdá čísla. Stejně tak je dosud nezveřejnilo ŘSD, které změnu podporovalo.
A průkazná data nemá ani poslanec Feranec. „Ty příklady jsou, ale teď neumím říct, kolik, kdy a kde,“ říká.
Podle zjištění Seznam Zpráv se proti změně zákona staví i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Jeden z důvodů je, že by nutně vznikaly zmatky – mohlo by se stát, že si řidič zavolá vlastní odtahovku, zároveň už bude na cestě ta od ŘSD. A pak by vznikl problém, kdo ten druhý výjezd zaplatí. Zřejmě by to musel být řidič.
Takže změna zákona, která má dopravě pomoci, by lidem akorát vytáhla peníze z kapsy.
Proto se také ministr Havlíček dohodl před Vánocemi s ŘSD, tedy jemu podřízenou organizací, a také s policií, že si řidiči budou moci dál volat své odtahovky od pojišťoven. A ŘSD jen prověří, jestli služba opravdu na místo jede. Pokud ne, vyšle ŘSD jednu z nasmlouvaných firem.
„Naším cílem je rychlé a efektivní odstraňování překážek v provozu na dálnicích a zároveň nechceme, aby řidičům vznikaly nedůvodné náklady za odtah,“ říká ministr Havlíček.
Autor návrhu poslanec Feranec v tom nevidí problém. Prý si počká, až bude tahle dohoda na papíře. „Já pak řeknu: výborně – a ten svůj návrh stáhnu,“ vysvětluje.
Problém je v tom, že když Sněmovna stihne schválit jím navržené znění zákona, už žádná dohoda ŘSD, ministerstva a policie nebude potřeba. Protože ji přebije právě ‚Ferancův‘ zákon.
Poslanci, tohle neschvalujte
Změna zákona se teď bude řešit v poslaneckých výborech, které dávají zákonům doporučení ke konečnému schválení.
Koncem ledna dostali poslanci dopis od několik institucí, jež žádají, aby Sněmovna Ferancův návrh jednoznačně zamítla. Upozorňují, že odtahovky se smlouvou s ŘSD by získaly na D1 naprosto výsadní postavení, které v Evropě nemá obdobu. A s ním by to firmám přineslo také zaručený byznys bez nutnosti soutěžit s konkurenty.
„I částečné monopoly vedly k výraznému nárůstu cen a prodloužení dojezdových časů,“ píší na základě zahraničních zkušeností v dopise poslancům, pod nějž se podepsali například prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý, vedení Svazu průmyslu a dopravy a také Svaz dovozců automobilů nebo Česká asociace pojišťoven.
„Nedopusťte, prosím, aby na zrušení dnešního mechanismu, na legalizaci vytlačení celého fungujícího systému asistenčních služeb z českých dálnic, vydělalo několik málo firem, které dokázaly nejvíce zaujmout odpovědné úředníky. K rychlosti odstranění překážky z dálnice to rozhodně ani v nejmenším nepomůže,“ dodávají v dopisu.
Seznam Zprávy už na podzim zjistily, že velmi podobně – a zároveň nezvykle příkře – se proti změnám v odtazích postavil i policejní prezident Jan Švejdar. „Zdá se, že jediným, kdo má na pozměňovacím návrhu zájem, jsou stávající smluvní odtahové služby ŘSD, protože jim změna zaručuje větší množství zakázek od ŘSD,“ napsal loni policejní prezident přímo ministru Havlíčkovi.
Odtahové firmy pracující pro ŘSD tvrdí, že jejich služby jsou nejlepší. A že jako jedny z mála mají síly na to, aby udržely dálnici průjezdnou. Zatímco ostatní firmy jsou podle nich často jen živnostníci s nedostatečnou technikou i počtem lidí.
„A tak se čeká na příjezd i několik hodin, což se mnohdy nepříjemně dotkne i několika stovek až tisíců projíždějících automobilů, které musejí čekat v nekonečné koloně,“ vyjádřil se před časem pro deník Právo předseda Sdružení odtahových služeb Václav Jakeš, který je zároveň jednatelem společnosti Pretol, jedné ze tří odtahových firem, které nyní pro ŘSD na D1 pracují.