Článek
„Stav lodi se v posledních dnech zhoršoval a v sobotu odpoledne se rozpadla,“ uvedla mauricijská národní krizová komise. Hovoří proto o nejhorší ekologické katastrofě, kterou kdy ostrov zažil, informuje server The Guardian.
Loď se rozlomila na dva kusy, potopila se celá přední část. Vláda plánuje její odtažení a potopení o nejméně 1000 kilometrů dál od pobřeží. Japonská loď uvázla na korálovém útesu u pobřeží ostrova 25. července. Stav environmentální nouze ale ostrovní stát vyhlásil až 7. srpna, ve chvíli, kdy začala ropná skvrna ohrožovat bílé pláže. Z lodi mezitím uniklo více než 1000 tun paliva.
Po největší záchranné akci panovaly nejasné údaje o tom, kolik paliva mělo na lodi zbýt. Podle premiéra Pravinda Jugnautha se většinu zbývající ropy z poškozeného japonského plavidla podařilo odčerpat.
Tamní úřady byly i přesto obviněny z pomalého jednání. Organizace pro životní prostředí Greenpeace proto požaduje vyšetřování nehody. Není totiž jasné, proč byla loď tak blízko útesu a proč úřadům trvalo několik dní, než dorazily na místo nehody.
Grounded carrier off Mauritius breaks apart risking ecological disaster https://t.co/HAB7KvIHbl
— The Guardian (@guardian) August 15, 2020
Skvrna ohrožující exotický ráj a vzácné ekosystémy vyburcovala v minulých dnech nejen místní, aby pro záchranu ostrova obětovali kus sebe. Vyráběli bariéry ze slámy, listů cukrové třtiny, ale i vlastních vlasů. Na záchranu přírody poslali také nemalé částky lidé z celého světa.
Podle vědců zatím není jasné, jaký bude přesný dopad úniku paliva. Může ale poškodit mauricijskou ekonomiku závislou na cestovním ruchu po celá desetiletí. Odstranění lodi pak může trvat několik měsíců. Mauricius bude požadovat po japonské společnosti Nagashiki Shipping, která loď vlastní, náhradu škody.