Článek
Není to ani nové vydání bible, ani prezidentův novoroční projev k národu, ale jako vždy poutá text nejbohatšího Čecha Petra Kellnera velkou pozornost.
Majitel PPF ho vydal ve výroční zprávě své společnosti. Jeho slova jsou především určena zaměstnancům firem, které patří do portfolia PPF, ale hledají je vždy i lidé od Kellnerovy byznysové konkurence.
Tentokrát je v jednom ohledu výroční zpráva PPF s Kellnerovým poselstvím mimořádná: Popisuje dobu (rok 2019), kdy se světu, Česku i PPF vedlo mimořádně dobře, ale vychází až ve chvíli, kdy všechny tři jmenované ohrožuje nový fenomén: koronavirus.
„Za dobu existence PPF ještě nikdy nebyl tak velký rozdíl mezi světem, který naše výroční zpráva popisuje, a světem, v němž vychází. V roce 2019 se světu ještě dařilo. A dařilo se i PPF,“ začíná Kellner svůj popis situace, v níž se nachází jeho byznys, ale i jeho okolí.
Kellner připomíná, že PPF v minulém roce vstoupila do CME (koupila si televizi Novu, jak to vnímá veřejnost), spustila nový mýtný systém v Česku a také vydala emisi dluhopisů v hodnotě 27 miliard korun.
„To ale bylo předtím, než přišel koronavirus,“ připomíná Kellner. Pro nejbohatšího Čecha, jak píše, je nejhorší vidět úpadek a destrukci, čehož koronavirus v životě i v byznysu nabízí dostatek.
Kellner uvádí, že ho nová situace přiměla přemýšlet o tom, co je v životě důležité. A došel k zjištěním, k nimž musí dojít každý člověk bez ohledu na výši konta: Kellner se obrací k rodině, dětem, zdraví nebo svobodě.
Výroční zprávu PPF vždy doprovází pečlivě volené portrétní fotografie lidí z vedení společnosti. Letos Kellner poslal fotografa do míst, která odkazují na kořeny byznysmenů. On sám, rodák ze severu Čech, pózuje před táborovým ohněm. „Nezapomínáme na to, odkud jsme vzešli a co jsme prožili. I proto jsou letošní fotografie ve výroční zprávě inspirovány místy a hodnotami, které nás v mládí nejvíce formovaly,“ píše Kellner.
„Když jsem před třiceti roky začínal podnikat, přál jsem si - mimo jiné - ukázat, že my Češi máme na to obstát ve světě, být mezi špičkou. PPF se to podařilo. Jsme skutečně velká světová firma. Svět bychom ale nikdy nedobyli bez kořenů doma v České republice,“ dodává.
Vzkaz pro ostatní je tradiční a v byznyse už tak trochu klišé: krizi využijte jako příležitost.