Hlavní obsah

Poruchové Boeingy 777 přezkoumá po sobotním incidentu americký úřad

Foto: Profimedia.cz

Letadlo United Airlines s hořícím pravým motorem na původní trase Denver–Honolulu.

aktualizováno •

Federální úřad pro letectví přezkoumá letadla Boeing 777 s motory typu Pratt & Whitney 4000 kvůli sobotnímu incidentu v Denveru. Jejich provoz zatím omezily aerolinky United Airlines i japonské Japan Airlines a ANA Holdings.

Článek

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu letadel Boeing 777 po sobotním incidentu v Denveru. Na předměstí amerického města dopadl z letadla společnosti United Airlines obrovský kus motoru. Opatření se týká pouze Boeingů 777 s motory typu Pratt & Whitney 4000, uvedla dnes agentura Reuters. Pozastavení provozu tohoto druhu letadel doporučila i samotná společnost Boeing.

„Prozkoumáváme všechna dostupná bezpečnostní data ze včerejšího (sobotního) incidentu,“ uvedl v neděli FAA. Informace o příčinách nehody si dnes vyžádala i Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).

Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777. Motor Pratt & Whitney 4000, i když trochu jiný, mělo i nákladní letadlo Boeing 747, které mělo také v sobotu potíže v Nizozemsku. Úřady tuto nehodu nyní vyšetřují.

Ve Spojených státech má v provozu Boeingy 777 s motory Pratt & Whitney 4000 pouze společnost United Airlines. Ta již ohlásila, že svých 24 letounů postavila mimo provoz. Totožný typ letadla používají také společnosti v Japonsku a Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily zastavení provozu letadel s uvedeným modelem motorů. Dvě japonské společnosti Japan Airlines a ANA Holdings provozují 32 těchto strojů.

Japonské ministerstvo dopravy uvedlo incident ze 4. prosince 2020, kdy se letadlo stejného typu a stáří (26 let) muselo vrátit pár minut po vzletu a muselo nouzově přistát, také kvůli problému s (levým) motorem letadla.

Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.

Podle prvních závěrů Národní rady pro bezpečnost dopravy Spojených států utrpěl při sobotním incidentu největší škodu pravý motor. Dvě lopaty ventilátoru byly zlomené, další byly poškozené. Trup letadla utrpěl pouze malé škody.

Lopaty ventilátoru jsou u tohoto specifického typu motoru PW4000 titanové a uvnitř duté. Zdá se, že praskliny začínaly na povrchu zevnitř, což znemožnilo jejich včasnou detekci. Letecké společnosti k jejich nalezení používají ultrazvukovou technologii.

V sobotu odpoledne místního času (pozdě večer SEČ) se Boeingu 777, na jehož palubě bylo 241 lidí, krátce po startu z letiště v Denveru porouchal jeden z motorů a začal hořet. Pasažéři letu popisovali, že krátce po vzletu uslyšeli „velkou explozi“.

„Letadlo se začalo třást a začali jsme ztrácet výšku a klesali jsme,“ popisuje David Delucia. Uvedl také, že si s manželkou dali do kapes peněženky s identifikačními doklady. Učinili tak pro případ, že by let nepřežili, a chtěli tak usnadnit identifikační proces.

Letadlu se nicméně podařilo bezpečně vrátit na letiště. Obrovský kus motoru ale spadl do rezidenční čtvrti před dveře rodinného domu. Další části popadaly různě po čtvrti včetně fotbalového hřiště. Na palubě letadla ani na zemi se nikomu nic nestalo.

Doporučované